Gründerne Marius Håkonsen og Vy Baldwin.

Med over 16 års erfaring i markedsføringsbransjen flyttet amerikaneren Vy Baldwin fra Seattle, og satte kursen mot Haugalandet. I dag hjelper hun bedrifter både i Norge og rundt om i verden med å skape en markedsføringsstrategi for fremtidig vekst. 

Tekst: Ingrid Elise Eriksen Foto: Zeko Media 

Baldwin er både oppvokst og utdannet i USA. Når folk spør den ivrige forretningskvinnen hvorfor hun valgte å pakke kofferten og sette kursen mot Haugesund, er svaret alltid ‘why not?’. I bagasjen tok hun med seg kunnskap om forskjellige kulturer, og en forståelse av hvordan dette påvirker henne som strategisk markedsfører. 

– Jeg vet at det å oppleve andre kulturer utvider horisonten din. Som en amerikaner som nå jobber i Norge kan jeg tilføye et annet perspektiv og tenkemåte til bedrifter, spesielt innenfor markedsføring.

Oppstarten 

Etter to år i Haugesund bestemte hun seg for å starte sitt eget markedsføringsbyrå, Vy Strategy, med et ønske om å hjelpe bedrifter med å nå målene deres. 

– Når jeg flyttet til Haugesund la jeg merke til at det allerede var mange byråer som leverte kvalitetstjenester innenfor nettsider, logoer, film & foto med mer. Basert på dette så jeg muligheten for å hjelpe både norske og internasjonale bedrifter med å koble sammen alle disse bitene av markedsføring for å gi dem muligheten til å nå målene sine raskere. Fra denne tanken ble Vy Strategy til. 

Baldwin forteller at det er mange bedrifter som blander markedsføringsteknikker med strategi. Mange bruker også kun enkelte deler av markedsføringsmiksen og skaper dermed ikke et helhetlig bilde av produktet, tjenesten eller bedriften. Vys oppgave er å hjelpe bedrifter med å forstå hvorfor de gjør det de gjør, og å tilpasse taktikken til målene deres. 

– Enkelt sagt hjelper vi kundene med å velge deg. Det er det som er hele poenget med strategi, sier hun. 

I utformingen av kontorene har de lagt fokus på å gjøre det litt annerledes enn kontorer flest.

Flyttet inn på Gründerloftet 

I 2020 bestemte Baldwin seg for å flytte Vy Strategy ned til Gründerloftet i Smedasundet. Byrået som den gang var et enkeltmannsforetak, har nå blitt til et AS med tre ansatte. Blant kundene deres, finner vi også Gründerloftet selv. 

– Da jeg møtte daglig leder for Gründerloftet Marius Selsø Håkonsen, og så alt han hadde bygget opp her, føltes det hele som en naturlig match, sier Baldwin. 

– Vy hjalp oss med å utbedre visjonen vår, og få frem det klare budskapet vi ønsket å sende ut, sier Håkonsen. 

Gründerloftet ble startet for fem år siden av gründeren, Marius Selsø Håkonsen. Håkonsen var bare 18 år da han flyttet fra Haugesund for å studere. Gjennom årene har han bodd i flere land, og har i tillegg jobbet for store selskaper som Aibel og Equinor, men i følge Håkonsen har det alltid vært drømmen om å starte noe eget. 

– Jeg har alltid vært en gründer, men jeg visste det bare ikke, sier Håkonsen som i dag drifter selskapene Gründerloftet og Flow. 

Det første selskapet han startet var et konsulentselskap med kontorer i Bergen, Stavanger og Danmark. Da han flyttet hjem til Haugesund igjen, savnet han å være en del av et fellesskap. 

– Når man er en gründer eller en liten bedrift er det viktig å ha noen å kunne dele reisen med. Selv om det er mye fokus på gründere, er det beinhard jobbing for halvparten av betalingen i de aller fleste tilfellene. Det er få som lykkes, og mange går på veggen, sier Håkonsen. 

Ønsker å få andre til å satse 

I starten var Håkonsen veldig spent på om det var et stort nok miljø i Haugesund til å fylle opp lokalene på Gründerloftet, men sakte med sikkert har miljøet vokst seg større. 

– Det var en stor milepæl og bekreftelse for oss når vi nå etter 5 år i drift hadde muligheten til å utvide lokalene. I tillegg er det utrolig spennende å følge alle de nye medlemmene våre på grunderreisen de er på, sier Håkonsen. 

Det er umulig å ikke legge merke til de flotte omgivelsene når man entrer lokalene i Smedasundet. Håkonsen sier at de i utformingen av lokalene har hatt et sterkt fokus på å lage et sted folk ønsker å tilbringe tiden sin og som gjerne er litt annerledes enn andre kontorer. Han og Baldwin mener at miljøet har mye å si for hvordan en jobber, og at det har en stor påvirkningskraft på kreativiteten og produktiviteten. 

– Folk lar seg inspirere av omgivelsene, sier Baldwin. 

Men det er ikke bare omgivelsene som skal sparke i gang produktiviteten på Gründerloftet. Gjennom eventer som «Fredag Please!», meditasjon og foredrag sammen med partnere fra det etablerte næringslivet, skapes det et samlingspunkt der bedrifter, gründere og samarbeidspartnere kan møtes og bygge relasjoner. 

Fremtidsrettet 

Digitaliseringen har endret måten vi jobber på, og over hele verden ser vi nå super trender som viser at flere og flere viker fra 9-5 arbeidslivet og satser på egen karriere som grunder eller frilanser. 

– Hubber som Gründerloftet oppstår overalt, og for mange gjør teknologien det mulig å kunne jobbe med hva du vil når du vil. Mange i den nye generasjonen har en helt annen forventning til jobb, og vi ser mange av de store etablerte aktørene henger seg på for å tenke nytt og tiltrekke seg de rette talentene, sier Håkonsen. 

Gründerloftet tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet fra både gründere og store aktører som ønsker å ta del i innovasjonen. 

– Gründerloftet setter fremtidsrettet tenking i søkelyset, og jeg tror det er nettopp derfor folk velger å komme hit. Konseptet tillater dem å tenke nytt og fremover, sier Baldwin.