Digitalisering av manuelle prosesser står bak den positive utviklingen i Vaglid AS.

Tekst og foto: Lars Lindtner

Vaglid AS tilbyr servicetjenester innen det grønne fag. I 2020 omsatte bedriften for 20 millioner. I 2021 økte omsetningen til nærmere 30 millioner.

– Dette er utrolig kjekke tall, sier daglig leder i Vaglid, Kåre Inge Hettervik.

Den grønne håndverksbransjen fikk et oppsving i 2020, da nordmenn valgte å investere ubrukt reisebudsjett til å pusse opp og oppgradere uteområdene sine. Men ifølge Hettervik er det en annen faktor som har bidratt til de gode tallene.

– Vi tok en omstilling når vi egentlig skulle være litt forsiktige. Vi bestemte vi oss for å digitalisere blant annet timeføring, tilbudsskriving og regnskap. Tidligere førte vi alt dette for hånd og i ulike typer excel ark, sier han.

Sentraliseringen av disse funksjonene, i dette tilfellet til Poweroffice-applikasjonen, gjør at administrasjonen får frigjort tid til viktigere ting.

– Du får jo mer overskudd til salg. I tillegg kan du fordele ledelsen med flere av dine bearbeidere og vi blir mindre sårbare som organisasjon. Nå kan jeg eksempelvis delegere utbetaling av lønn til en medarbeider dersom jeg er ute, sier han.

 Smart arbeidshverdag
Bakgrunnen for digitaliseringen ifølge Hettervik et ønske om å øke den økonomiske lønnsomheten i virksomheten gjennom smidige prosesser og mindre sløsing.

Han velger å kalle det «smart arbeidshverdag» og viser til en håndbok som alle ansatte får tilgang til.

– Nå vet alle hva de skal forholde seg til. Med denne får de som er ute og jobber mer frihet, sier han og legger til:

– Med frihet kommer ansvar, sier han.

Blir et travelt år
Hettervik forteller om en sesongbetont bransje. Vanligvis oppskalerer de mot våren og sommeren, men en mild vinter har ført til et jevnt aktivitetsnivå gjennom vinteren. Hettervik har troen på nok et godt år:

– En tidlig start tegner som et travelt år, sier han.