Foto: Forsvaret

Ung, blid, utadvendt. Onar Digernes Aase har hatt en fartsfylt og spennende jobb i Luftforsvaret de siste årene, men nå er det Haugalandet, kjæreste og Appex som gjelder.

Tekst: Hilde Øygarden

Han smiler med hele ansiktet og har en energisk fremtoning selv gjennom skjermen. Med positiv covid-test samme morgen foregår praten på Teams. Onar er ledig i formen og prater velvillig om seg selv, ny jobb og erfaringene fra Luftforsvaret. Han kan minne litt om en ung Jude Law.

Det er ikke alle som får muligheten til å ta en selfie i lasterommet på et Hercules transportfly – med bakluka åpen og en formasjon av F-35-fly like bak. Eller å sitte på i et F-16, for den saks skyld. Men for Karmøy-buen Onar har dette vært en del av mange spennende opplevelser de siste årene.

– Det startet med at jeg valgte Luftforsvaret da jeg var på sesjon i Bergen. Det hørtes spennende ut, synes jeg.

Selfie mens Onar var på fotooppdrag i baksetet på et F-16. Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret

VIP-sjåfør
– Under rekruttskolen på Madla viste det seg også at vi kunne søke blant en rekke stillinger som passet med interesser, og etter å ha scrollet gjennom sidene så jeg at det var mange plasser på enkelte stillinger, men kun én plass som VIP-sjåfør for sjef Luftforsvaret. Jeg satte derfor denne som førstevalg, hundefører som andrevalg og presse- og informasjonssoldat i Heimevernet som tredjevalg, forteller han.

Intervjurundene med de forskjellige disiplinene gikk greit og han endte opp med stillingen som VIP-sjåfør på Rygge flystasjon, til tross for at han kanskje hadde endret litt mening underveis.

– Presse- og info virket til tider noe kjekkere, men det var fint å være VIP-sjåfør, altså. Jeg kjørte rundt på generalmajoren resten av året og jobbet med administrative oppgaver utenom. Det var en fin stilling, med frihet under ansvar. Jeg styrte dagene litt selv, og angrer ikke på valget, sier en smilende Onar.

Sjef Luftforsvaret, Generalmajor Tonje Skinnarland og Onar siste dag som VIP-sjåfør. Foto: Privat

Kommunikasjon
Skjebnen ville imidlertid at han likevel skulle ende opp med å jobbe med informasjon.

– Det var lagt opp til ganske god overlapp mellom VIP-sjåførene, og hun som skulle overta etter meg var så flink at det ble til at jeg hang med de vernepliktige som jobbet i Luftforsvarets kommunikasjonsenhet. De holdt til i samme kontorbygg som VIP-sjåføren. Jeg ble spurt om å ta noen bilder på et kjøreoppdrag, og ledelsen i Kommunikasjonsenheten likte tydeligvis det jeg gjorde. Dermed ble jeg tilbudt en stilling som foto- og videospesialist i et halvt år. Det ballet på seg fra der, sier han.

Film- og fotointeressen har alltid vært med ham. Han fikk sitt første digitale kompaktkamera til 10-årsdagen, og brukte YouTube-instruksjonsvideoer til å lære seg å lage Lego Stop Motion-filmer.

– Jeg lagde ‘musikkvideoer’, sier han og lager hermetegn med fingrene.

– Jeg lyttet til hva sanger handlet om, hentet bilder fra Google og klippet det sammen til små videoer. Jeg prøvde nylig å finne dem igjen, men har ikke lykkes enda. Det hadde vært morsomt å sett dem, ler han.

Onar trives godt med produksjonsjobber på konserter og eventer. Foto: Fabian Helmersen / TM Produksjon

Enkeltpersonforetak før han fylte 18
Interessen vokste og det samme gjorde ferdighetene. Etter hvert ble det bildefilmer med effekter til konfirmasjonene til yngre søskenbarn, og før han fylte 18 hadde han startet sitt eget enkeltpersonforetak.

– Jeg husker mamma måtte være verge og at vi måtte søke fylkesmannen (nå statsforvalter) om godkjenning. Det første jeg gjorde var å kjøpe et brukt Canon-kamera til 8.000 kroner. Mamma sa det var tull og at jeg aldri kom til å tjene inn igjen de pengene, men det tok ikke så lang tid, blunker han.

Samme året startet han også TM Produksjon AS med en kameratgjeng.

– Det er et hobbyprosjekt. Vi leverer lyd, lys og scene, samt en god del rigge- og teknikerpersonell til festivaler og konserter på Haugalandet, forteller han.

Hobbyprosjektet hadde en omsetning på rundt en million kroner i fjor.

Det er ikke alle som får sjansen, eller ville likt, å stå og filme med bakluka åpen i et Hercules-fly. Foto: Ingeborg Marie Gloppen Johnsen / Forsvaret

Permisjon
Onar ble i stillingen i Luftforsvaret i 3 år. Nå har han tatt seg ett års permisjon for å jobbe som digital kreatør hos Appex. Mer om det litt senere. Først må vi høre om hvilke eventyr som ventet i Luftforsvaret.

– Forsvaret innførte en ny ordning for militært ansatte i 2018. Endret på hvordan det skulle jobbes med informasjonsarbeid. Det ble opprettet såkalte Combat Media Teams (CMT) som skulle dokumentere øvelser og operasjoner i inn- og utland. Disse finnes i alle grenene; i Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og i Heimevernet, forklarer Onar.

Stillingen skulle innebære å dokumentere fra FN-oppdraget i Mali.

Mali
– Det var snakk om at vi skulle til Mali allerede fra starten. Norge er med på en rotasjonsordning med andre land, og hvert av landene har oppdraget i ca. 6 måneder om gangen, sier han.

Onar var med på flere rotasjoner. Først fire kortere deployeringer i perioden mai til november i 2019, deretter en siste deployering i 100 dager fra desember til april 2021.

– Det er en FN-misjon. Målet er å bidra til å gi landets innbyggere en tryggere hverdag. Med vårt transportfly sørget vi for transport av militært og sivilt personell, frakt av mat, utstyr, luftdropp og medisinsk evakuering. Vi er fredsbevarende styrker i et anspent land, forteller han, og presiserer hvor viktig det er å dokumentere jobben vi gjør, samt å kommunisere hvordan vi har det til de som er hjemme.

– Vi lagde ukesbrev som ble sendt til familiene hjemme, fortsetter han.

Lokalbefolkning på en overfylt buss i Senou, nær Bamako. *** Local Caption *** Locals on a crowded bus in Senou, near Bamako.
Her er Onar i sving som fartsfylt fotograf under The Beast. Foto: Fabian Helmersen / TM Produksjon

Godt trent på ulike situasjoner
Han sier han aldri var redd mens han var der nede. De er godt trente på ulike situasjoner og er forberedt på det som kan komme.

–Treningen skal fungere. Den sørger for at vi reagerer og responderer riktig dersom det skal skje noe. Selv var jeg aldri involvert i noen alvorlige hendelser, men vi er ikke uten risiko når man befinner seg i et krigsherjet land. Da jeg var hjemme på en friperiode skjedde det en skarp hendelse på en av flyplassene vi flyr til nord i Mali, samtidig som flyet vårt og personell befant seg på flyplassen. Det gikk fint, heldigvis. Vi har et godt sikringsteam med som sørger for sikkerheten vår, smiler han.

Onar forteller videre at trafikken i Mali er den aller største risikoen for forsvarets utsendte der nede. De så veldig ofte ulykker mens de var der. Selv liker Onar godt fart og spenning, og det har det jo vært en del av i løpet av disse årene.

Onar mottar Forsvarets operasjonsmedalje for Mali og FNs misjonsmedalje for MINUSMA for innsatsen i Mali. Foto: Terje Megård / Forsvaret

Ikke en flynerd
– Jeg er ikke en flynerd, men har alltid syntes det var fascinerende med fly, sier han, og innrømmer at interessen har økt med tiden. Det har også vært fint å oppleve såpass mye spennende.

– En av de beste turene jeg har hatt er en USA- og Canada-tur jeg var på mellom Mali-oppdragene i 2019. Det var en rundreise i forbindelse med Luftforsvarets 75-årsjubileum, og vi var både i Jacksonville i Florida, Washington, Little Norway og Vesle Skaugum i Muskoka i Canada. Det sistnevnte var et rekreasjonssted for flyverne under 2. verdenskrig, og faktisk der Kong Olav lærte seg å svømme, skyter han inn.

– Det var god stemning og jeg fikk sett veldig mye. Det var givende å kunne være med og dokumentere dette, sier han takknemlig.

Han har også vært med på å dokumentere øvelser med amerikanere og andre allierte. Vi snakker helikoptre, F-16-fly, ‘search and rescue’- og oljevernøvelser. Han fikk også være med på Luftforsvarets julestjerne, da i en Hercules.  

332 skvadron med F-35 flyr juleformasjon *** Local Caption *** F-35 flying in christmas formation

Julestjernen
– Luftforsvaret har som tradisjon å fly formasjon over byer og steder i desember hvert år, derav navnet ‘Julestjernen’. Et titalls jagerfly flyr i formasjon. I 2019 sto jeg i lasterommet på en Hercules med bakluka åpen og tok bilder, sier en fornøyd Onar.

Foto- og videospesialisten synes det er veldig kjekt å ha sittet på med alle operative flytyper Luftforsvaret har i dag som det er mulig å sitte på med.

– Jeg fikk et par turer i F-16 på sensommeren for å dokumentere siste perioden med denne flytypen i Norge. Den nye typen, F-35, har kun ett sete, og kan ikke ta med passasjer, så det blir noe vanskelig å få til en tur med den, sier han.

Nå har han altså roet ned på luftige høydeopplevelser og fått seg jobb som digital kreatør i Appex, noe han synes er helt strålende.

– Jeg er veldig fornøyd med arbeidsplassen! Jeg stortrives og det er kjempekjekke folk som jobber her, skryter han.

Grex
Oppgavene fremover er å lage filmer og ta bilder, både for kunder og internt. Dessuten skal han også jobbe med den nye satsingen Grex som nylig ble lansert.

– Grex er et spennende konsept som går ut på å levere lyd, lys, skjerm-produksjon, streaming og annet til messer og konferanser, for eksempel. Her får jeg brukt mye av erfaringen min fra egne firmaer, og det blir også stor variasjon i arbeidsoppgavene, noe jeg liker godt, sier Onar.

Stillingen er i utgangspunktet et ett-års vikariat. Derav permisjon fra stillingen i Luftforsvaret.

– Faktisk er Fabian Helmersen, som jeg nå vikarierer for, presse- og informasjonssoldat på Rygge flystasjon mens han utfører verneplikten, så vi har på en måte byttet roller, smiler han.

Onar legger ikke skjul på at han håper at vikariatet i Appex kan bli til noe fast.

Vannscooteren ga mye glede i et par somre, men ble solgt i fjor sommer. Foto: Privat

Kjæreste
– Det har vært mye reising i jobben i Forsvaret, og det kan jo bli litt belastende over tid. Det er godt å roe ned litt. Jeg har jo også fått meg kjæreste. Kajsa og jeg har vært sammen i et halvt år og har blitt samboere i Kopervik, forteller han.

Han bedyrer at han ikke er for rastløs og savner alle opplevelsene og turene i Forsvaret.

– Jeg kommer til å savne kollegaene og opplevelsene i Forsvaret, men det er en tid for alt. Nå skal jeg fokusere på å gjøre en god jobb i Appex, sammen med dyktige og hyggelig kollegaer, avslutter han.