—Hva vil du jobbe med når du blir stor, Mona?

Dette spurte faren min meg om da jeg var åtte år gammel.

— Jeg vil skrive, svarte jeg momentant.

Hele livet har jeg vært fascinert av ordenes kraft. Den mektige og frie følelsen det gir å formidle noe viktig. Tilrettelegge og formulere det på den riktige måten, slik at det blir mottatt slik en ønsker.

Etter hvert ble jeg også glad i levende formidling, gjennom tv, radio og ulike nettflater. Jeg har alltid hørt hjemme innen kommunikasjon og formidling, det er det ingen tvil om.

Etter 15 år som journalist og redaktør i mediebransjen har jeg nå valgt å skifte beite. Som kommunikasjonsrådgiver i PYX.

— Men da får du vel ikke jobbe med det du elsker?, er det flere som har spurt.

Svaret mitt er jo. Så absolutt. For næringslivet og det offentlige trenger også gode formidlere. Noen som kan hjelpe dem med nettopp det å tilrettelegge og formulere budskapet deres på den riktige måten – slik at det blir mottatt som ønsket.

Kommunikasjon er et fag, og heldigvis noe stadig flere aktører velger å prioritere. For tenk så viktig det er. Om ikke de potensielle kundene vet hva en driver med og tilbyr, så er det heller ikke enkelt å drive optimalt. Et annet moment er merkevarebyggingen. Det er mange bedrifter som gjør det bra og tenker at de ikke trenger så mye markedsføring. Vel og bra at oppdragene står i kø, men om det skulle skje noe negativt en gang, ønsker du da som bedriftseier at det skal være første gangen bedriften din nevnes i media? Det er en grunn til at noen tåler å gå på trynet utallige ganger uten å miste troverdighet, fordi de har en god merkevare i bunnen.

Riktig kommunikasjon er elementært om en skal lykkes på alle felt. Og jeg mener at alle aktører uansett hva de driver med, fortjener at deres budskap kommer frem på riktig måte. For å få til det er det fint med fagfolk på laget, for å spisse budskapet, finne riktig strategi og gjøre det relevant og innbydende for potensielle kunder og andre.

På lik linje som en kontakter en advokat om en trenger juridisk assistanse eller en revisor om det er snakk om økonomiske hensyn, så kontakter bedriftene nå kommunikasjonsselskap når de trenger hjelp med nettopp – kommunikasjon. Og det er jeg jammen glad for.

Jeg gleder meg.

Mona Terjesen,
Kommunikasjonsrådgiver i PYX f.o.m. 1.mars