Maria Osnes Tønnessen (t.v.) og Nina Holgersen Grevstad i Haugaland Kraft mener det er mange fordeler og gevinster å hente på å bli med i den nye kundeklubben.

Den nye kundeklubben til Haugaland Kraft er nøye planlagt og gjennomarbeidet. Det samme er lanseringstidspunktet nå like før jul. Haugaland Kraft er så langt det eneste kraftselskapet i Norge som tilbyr en kundeklubb.

Tekst og foto: Liv Alsaker Sande 

– Se gjerne på fordelene i kundeklubben som et ekstra julegratiale fra oss. Men som alle andre kundeklubber, er det ingen fordeler eller gevinster å hente før en melder seg inn, sier Maria Osnes Tønnessen og Nina Holgersen Grevstad – to av mange medarbeidere i Haugaland Kraft som har jobbet med kundeklubben.

De lover at dette bare er starten og at fordelene vil stige i takt med medlemstallet. 

– Det fine er at vi fremdeles er på jakt etter meningene til kundene slik at vi kan utvikle kundeklubben kontinuerlig. Hvilke tilbud ønsker folk å ha med i kundeklubben? Også private firmaer, lag og foreninger og offentlige aktører som ønsker å tilby gode fordeler gjennom kundeklubben, kan ta kontakt, sier de. 

Maria Osnes Tønnessen jobber som digital markedskoordinator og er prosjekteier for kundeklubben, mens Nina Holgersen Grevstad er markedsansvarlig for fiber i Haugaland Kraft. 

– Prosjektet med kundeklubben har favnet bredt her i Haugaland Kraft og vi har jobbet på tvers av fag og avdelinger. Studenter som har jobbet hos oss gjennom prosjektet Sildikon Valley, har jobbet med kundeundersøkelser, og i tillegg hadde vi en markedsføringsgruppe på Vardafjell Videregående skole med oss på workshop i konseptfasen. Den tekniske løsningen og kundeappen har vi utviklet internt med god hjelp av IT-selskapet CGI her i Haugesund som er leverandør av vårt kundesystem, opplyser Maria Osnes Tønnessen og legger til at kundeundersøkelser og brukerintervjuer har vært nyttige hele veien i utviklingsarbeidet.  

Hva går kundeklubben ut på?

– Med Haugaland Kraft Kundeklubb ønsker vi å belønne våre mange lojale, lokale og gode kunder. Dette er belønninger i form av blant annet rabatter på produkter hos oss og våre samarbeidspartnere, eksklusive invitasjoner til arrangement, og ikke minst en medlemsgevinst på 2 % til våre toppmedlemmer på alt de kjøper av oss, sier de.

Hvem blir definert som toppmedlemmer? 

– Alle med et privat kundeforhold hos Haugaland Kraft kan bli medlem i kundeklubben, og vi opererer med to medlemsnivåer. For å bli Toppmedlem må du ha strøm og Altibox-pakke med TV og internett. I tillegg til de unike fordelene som alle klubbmedlemmer vil få, får toppmedlemmer 2 % medlemsgevinst på alt de kjøper av oss. Da sparer en litt hver måned og gevinsten vokser gjennom året. I januar blir gevinsten trukket fra på fakturaen, sier Tønnessen og Grevstad, som presiserer at Haugaland Kraft ikke får lov av reguleringsmyndighetene å gi rabatt på nettleien.

– Men vi gir rabatt på strømmen, internett og TV, kjøp av elbillader, solkraft og alarm. Jo flere produkter, jo større gevinst. Har du avtaler gjennom sameiet eller borettslaget, vil disse selvfølgelig telle for hvilket medlemsnivå du er på, opplyser de. 

Kundene til Haugaland Kraft er blitt informert om kundeklubben på mail og sms, og svært mange har allerede meldt seg inn i kundeklubben gjennom appen “Mitt Hjem”, på nettsiden til Haugaland Kraft eller tatt kontakt med kundeservice.

– Vi hjelper gjerne til med innmeldingen, om noen har behov for det. Det er bare til å ta kontakt med vårt kundesenter, sier de og minner om lanseringstilbudet som går ut på at alle som melder seg inn i kundeklubben og blir Toppmedlem innen februar 2021, får godskrevet medlemsgevinsten seks måneder tilbake i tid.