Han har bakgrunn fra privat og offentlig virksomhet. Bjarte Fitjar skal være med å gjøre Nedstrand til mer enn en ferieplass.

Tekst: Egil Severeide – Foto: Lars Lindtner

Den idylliske bygda helt sør i Tysvær kommune har en av regionens mest attraktive turistmål i sin midte; «Himakånå». Og det var nettopp det som var bakgrunnen for at bygdeutvalget og kommunen, sammen med lokale næringsaktører, fant ut at dette måtte de gjøre noe mer ut av. Hvordan kan vi skape mer virksomhet og aktivitet  rundt denne sterke merkevaren? Eller sagt på en annen måte: Hvordan kommersialisere på «Himakånå»?

Stiftelsen Nedstrandsvekst ble etablert for to år siden med en grunnkapital på 200.000 kroner. I april i år tiltrådte Bjarte Fitjar som daglig leder, bare noen uker etter at coronapandemien lammet landet. En absurd tid, men virkelysten er det fortsatt ikke noe å si på i bygdesamfunnet med ansikt mot det vakre Ryfylkebassenget.

– Det skjer mye spennende i Nedstrand for tida, vi har mange unge og ressurssterke folk som vil skape aktivitet og arbeidsplasser i bygda, sier Fitjar. Selv har han bodd i Nedstrand med familien siden 2005, og brukt sin økonomiutdannelse i jobber i så vel Tysvær kommune som Ølen Betong.
– Men da jeg så denne jobben utlyst, var jeg ikke i tvil, sier Fitjar, som sier dette om rollen sin:
– Jeg ser meg selv som en mentor, som kan hjelpe dem som har lyst til å skape noe, men som kanskje verken har tid eller penger. Jeg vil være der for bedrifter helst uten at det koster dem noe, bygge nettverk og knytte kontakter med andre i og utenfor kommunen, sier Fitjar.

Mat og øl
I og under kontorlokalene ved parkeringsplassen sør for kirka i Hinderåvåg er det stor aktivitet denne formiddagen. I industrikjøkkenet holder Oskar Lie og samboer Sigrid på med å tilberede en lekker lunsj med kortreist mat fra nabogårdene. Og i underetasjen, vegg i vegg med Jokeren, pakker Svein Dala inn etikerte flasker med sjølbrygga øl til tørste sambygdinger og rogalendinger med gane for gode ølsmaker. Og ja; en av bestselgerne er nettopp «Himakånå»…

– Vi er syv kompiser med forkjærlighet for ølbrygging som har dratt i gang dette prosjektet. Alt er foreløpig på dugnad og hele prosessen, fra kok til etikering, gjøres manuelt. Og vi håper og tror at vi kan etablere en virksomhet med faste arbeidsplasser etter hvert, sier Dalva, som selv er bankmann og bor i Skjoldastraumen.
Til nå har bryggeriet et steinkast fra kirken i Hinderåvåg produsert over 50.000 flasker. Stadig nye ølsorter dukker opp på menyen basert på bryggerimesterens finurlige oppskrifter. Med Himakånå som nærmeste nabo er det greit å kunne friste med en leskende utgave av bygdas og kommunens attraksjon, når folk kommer ned fra fjellturen.

– Nå blir øl fra Nedstrand å finne i stadig flere butikker, og vi tror vi har funnet ei nisje som treffer kundene. Det er lokalt, det er kortreist- og det er godt, sier Dalva.

Bankmannen Svein Dalva er lidenskapelig opptatt av øl og serverer folket fra bryggeriet i Hinderåvåg.

Lie Gaard
For Oskar Lie og samboer Sigrid på Lie Gaard er utgangspunktet litt av det samme: skape seg ei levedyktig nisje i matmarkedet basert på kvalitet og kort reise. Begge markedsfører seg som «sanker & foredler» og produserer mange varianter rett fra hagen og nærliggende naturområder; granskuddsirup, hylleblomstgele,  ramsløksalt og en rekke saftprodukter, for å nevne noe.
Corona-pandemien kom ubeleilig på den lille bedriften, som hadde basert seg på leveranser til restauranter og utesteder. Det markedet falt dramatisk, men ekteparet har kompensert en del med salg til privatkunder.  

Som sine naboer i lokalene i Hindereåvåg er Oskar Lie opptatt av å gjøre Nedstrand til et sted der det finnes aktivitetet og tilbud hele året, ikke bare i sommerhalvåret.
– Vi må få folk til å legge igjen penger her gjennom å skape gode produkter. Himakånå er et utmerket utgangspunkt for å gjøre små og store virksomheter her i bygda kjent for mange flere, sier Lie.
For når Bjarte Fitjar i Nedstrandsvekst ramser opp enkeltmannsforetak og bedrifter som holder til i bygda, blir et en hel del. Jordbruk er hovednæringen, men her finnes arkitekter, hageselskaper, oppdrettselskaper, rensefiskanlegg, grafisk designere, reiselivsaktører og mere til.
– Kan vi få synliggjort dette mangfoldet og jobbe sammen om å trekke folk til bygda, kan det bli enda kjekkere å være en del av denne idylliske bygda, sier Bjarte Fitjar.

Dette er stiftelsen Nedstrandsvekst
Nedstrandsvekst skal arbeida aktivt og målretta for å auka  verdiskapinga i bygdesamfunnet, med grunnlag i menneskelege,  kulturelle og naturgjevne ressursar, med god forankring i bygda.
Stiftinga skal legge til rette for reiseliv og utvikling av tilknytt  nærings- og friluftsaktivitetar i Nedstrand i tråd med dei til ei kvar  tid gjeldande planar for området.
Stiftinga skal kunne gjennomføra  prosjekt for å fremje formålet i eigen regi, men kan også delta/eige i  andre selskap dersom verksemda er med på å fremje formålet til  stiftinga.
Stiftinga er partipolitisk uavhengig. Styret for stiftinga  kan samarbeida med andre foreiningar eller institusjonar i saker av  felles interesse.
Stiftinga skal legge til grunn natur- og  miljøvernomsyn i sitt verkeområde, og i den daglege drifta.
Styre: Lars Erik Baustad, Oskar Lie, Ole Ben Pedersen, Helge Morten Askvig, Trygve Eide, Birgith Lilleskog

De vil bruke Himakåna som trekkplaster i Nedstrand. Fra venstre Bjarte Fitjar, Nedstrandsvekst, Oskar Lie, Lie Gaard og Svein Dalva, Nedstrand Bryggeri