Deilige sommerdager i den norske skjærgården er drømmen for mange nordmenn i år.

Denne sommeren blir spesiell for mange nordmenn. Når korona-pandemien setter en stopper for utenlandsreiser, trekkes vi mot eget farvann. Båtforhandlerne melder nå om tomme lagre og finn.no har opplevd rekordmange søk etter fritidsbåter. Trenden merkes også ved Sjøfartsdirektoratets avdeling Skipsregistrene.

Tekst: Tone Olsen Risnes
Foto: Tommy Håvardstun, fotokonkurransen for fritidsbåter

Deilige sommerdager i den norske skjærgården er drømmen for mange nordmenn i år. – Våren er alltid hektisk ved avdelingen, men vi ser at antallet henvendelser er økende nå i år, sier seksjonssjef Ole Kamlund. De siste ukene har pågangen både på telefon og på e-post tiltatt kraftig. Allerede registrerte båter skal skifte eier, det skal etableres pant i båten, og ferdig registrerte pantedokumenter skal returneres bankene som sikkerhet før de utbetaler lån. Registerer nye og eldre båter En del av båtene som innføres i NOR for første gang er helt nye, og det er det beste tidspunktet å gjennomføre en registrering på. Nye båter leveres ofte med nødvendig dokumentasjon for å kunne registreres. – Men slett ikke alle nyregistreringer er helt nye båter. Veldig mange båteiere ønsker registrering selv om det innebærer større dokumentasjonskrav. Våre kunder velger NOR på grunn av verdien registeret representerer, påpeker Kamlund. At det kan bety sporing av tidligere eiere for å få adkomstdokumenter på plass er noe de fleste synes er helt i orden. Dessuten finnes det alternative løsninger. Stadig flere velger å sannsynliggjøre sitt eierskap og deretter gjennomføre en gratis kunngjøring på nettsidene til Norsk Lysingsblad og Sdir.no for å oppnå registerhjemmel.

Mange fordeler
– NOR er nemlig det eneste realregisteret for båter i Norge. Skal du bruke båten som pantobjekt må den være registrert hos oss, opplyser Kamlund. Det er mange som ikke trenger å belåne båten sin som likevel velger å registrer i NOR, selv om båten begynner å dra litt på årene. Ved avdeling Skipsregistrene hører de stadig at registrering gjøres for å sikre et raskere salg, dersom det skulle bli aktuelt. Da ligger nemlig alt til rette for at kjøper kan få lån med sikkerhet i båten. Når fartøyet først er registrert kan du også få utstedt et Nasjonalitetsbevis. Et slik bevis er svært nyttig å ha i en god del utenlandske havner. Der står eier oppført, båtens mål og nasjonalitet. Det kan gjøre inn- og utsjekk i havnene mye mer smidig enn om du ikke har det om bord – og koster ikke noe ekstra.