Tenke jo at siden eg er Leder i Skudeneshavn Næringsforening så må eg jo ta utgangspunkt i det, men der er me bare noen få som er med, resten kjenne vel på en blanding av tidsklemme og det at ”de ordne det dei” .

Gruppå som me kaller ”dei” ekje så store, men har gode relasjoner til kommunen både politisk og administrativt, som samarbeidspartner og som opposisjon.

Kunne jo tatt med ka me jobbe med og velger å prioritera, G/S-vegen Kirkeleit-Skudeneshavn har me hatt som Pri 1, fortsatt en del rundt dørene her som ikke har noe tro på den, men i løpet av noen uker starter Vassbakk & Stol opp arbeidet og skal være ferdig en måned og to utpå nyåret 2021.

Burde absolutt skriva litt om omkjøringsvegen på Åkra, eller snarveien forbi Åkra som me her sør helst kalle den. Veldig mye er allerede skrevet og nå i det siste må en visst ha doktorgrad for å meina noe, det viser seg jo at når noen velger å belyse problemet med at 1600 skolebarn skal samhandle med 14000 kjøretøyer i døgnet så teller ikke dette i det hele tatt !? for viktigst av alt er det visst å bevara utemarkjå.

Lar meg jo og forundra av alle som skriker ut at det er ikkje penger til omkjøringsvegen, samtidig som at de er alle enige om at pengene (som me ikkje har?) går til Sveio visst det ikke blir noe på Åkra.

Trafikksikkerhet først, dernest fremkommelighet vektlegger Statens Vegvesen når de forsvarer hvorfor traseen forbi Åkra er viktigere en traseen Brekke-Flyplasskrysset. På strekningen Brekke-Liknes er det 1 stk undergang (Breifjord-bakken) under hovedveien, på strekningen Brekke-Flyplasskrysset er det 8 stk underganger og ei bro, dvs at de fleste som er til fots/sykkel og skal krysse hovedveien har det noe tryggere fra Brekke og nord enn de sør for Brekke.

”E jo kje trafikk sør for Åkra” seie noen av motstanderene. Det passere 4800 kjøretøyer i døgnet i Bomstasjonen på Liknes. På fergå på Boknafjorden er det visstnok ”kolossal” trafikk, der krysser det 4300 kjøretøyer i døgnet, 500 bilar mer på Liknes i døgnet enn på Boknafergå. På Tjøsvoldbrunå/Sevland er det 14000 kjøretøyer i døgnet, påstanden fra SVV er at 8-10 tusen av de vil kjøra nye veien.

Karmøy Kommune vil bygga nytt sykehjem i Skudeneshavn, nå foreligger det tegninger, e visst ikkje adle så like det de ser, men visst me ska diskutera utforming til alle er fornøyd blir det nok ikke sykehjem med det første. I Næringsforeningen er med opptatt av at de må komma i gång, dette blir det ”hippaste” sykehjemmet på Haugalandet.

Apropos sykehjem, Karmøy kommune vil bygga en seniorlandsby for demente på Spanne, midt i ingenmannsland kaller me det. Samtidig har kommunen som vil at du skal lykkes vedtatt ein byutviklingsplan. Den går faktisk ut på å styrka byane i kommunen. Me meine at ved å legga ein institusjon på Spanne så styrke ein ingenting, det blir ein heilt nye plass kor me flytte ut pasientar, ansatte, pårørande og besøkende bort fra byane/tettstedene, hadde me vore litt smarte hadde me bygd ut eksisterende sykehjem/sykehjemsområder og bidratt til at byane i størst mulig grad overlever.

Næringsforeningene på Karmøy, ”Byen vår Kopervik”, ”Åkrehamn Vekst” og Skudeneshavn Næringsforening er begynt å prate litt mer sammen, vi har felles interesser av at Karmøy må lykkes, det bør kanskje indoktrineres en tanke om ”til beste for Karmøy”, og ikke bare la folketall, lokalisering eller politisk tyngde bli grunnlag for politiske prinsippavgjørelser.

Sikkert noen som blir litt ”perte” av det eg skrive, men så e det jo, meiningane/prioriteringane varierer veldig ut fra hvor en bor/jobber/pendler/interesser. I Skudeneshavn Næringsforening har me ein formålsparagraf, kort fortalt så kan den forkortes til ”Holda Skudeneshavn på kartet”.

Ståle Landaas
Leder
Skudeneshavn Næringsforening