Camilla Fjell stortrives med å være teamleder for Tupperware og har selv ca. 3 selskaper i uken.

Camilla Fjell fra Åkra var nysgjerrig på konsulentjobben for Tupperware og fikk en startbag for å teste ut markedet. Det ble starten på gode salgsresultater og eventyrlige reiseopplevelser.

Tekst og foto: Liv Alsaker Sande

Tupperware holder fortsatt stand og i fjor hadde Tupperware en omsetning på over 112 millioner kroner i Norge. Det er fremdeles homeparties som er konseptet – det vil si at produktene i all hovedsak selges hjemme hos vertinner av en representant fra Tupperware. I følge teamleder Camilla Fjell er kjøperne i alle aldersgrupper. Studenter og småbarnsforeldre ønsker seg tupperware til jul. Barn og skoleungdom får drikkeflasker og matbokser til bursdagen. Pensjonister bytter ut redskapene i kjøkkenskapene sine. De som holder selskaper får vertinnegaver helt gratis for sin gjestfrihet.

Teamleder
Camilla har ca. 3 selskaper i uken og har rekruttert mange andre selgere som er i hennes team. 34-åringen holder selskaper for det meste på Karmøy, men har rekruttert selgere fra hele Haugalandet til teamet sitt.
– Populariteten på våre produkter er faktisk større enn noen gang, noe jeg tror henger sammen med fokuset på bærekraftighet, kvalitet og at vi foretrekker produkter som skal vare i generasjoner, sier Camilla Fjell som ganske tilfeldig begynte å selge Tupperware for 4 år siden.Trebarnsmoren fra Åkra har jobben i Tupperware som en bigeskjeft ved siden av jobben hun har i Østensjø Rederi.
– Jeg ser på det som en hobby som jeg tjener penger på. De fleste av selskapene er på kveldstid, og i mens er det storesøster som passer på de to yngste barna, sier Camilla som har hatt stor suksess med salget og har fått glede seg over flere turer, konferanser og gavedryss i regi av Tupperware-kjeden.

– Er det noe Tupperware er kjent for så er det nettopp å ta vare på sine selgere. Disse bonusreisene og premiene er virkelig triggere som får frem konkurranseinstinktet i meg og har utvilsomt motivert meg til ekstra innsats på salgsfronten, sier Camilla som i høst blant annet var på en konferanse i Italia med gallamiddag, styling, frisørtime, fotografering og flere dagers opphold på luksushotell.

Kvinnene dominerer
Har du noen gang vært i et Tupperware-selskap? Er du kvinne er det stor sannsynlig at du svarer ja på det spørsmålet. At det fremdeles er lite menn på selskapene, tror Camilla henger sammen med at produktene selges på homeparties som damene steller i stand. Gutta er rett og slett litt tregere å få med pådenne type selskap, men dukker opp på Facebook- siden (Tupperware Karmøy/Haugesund Camilla Fjell) som Camilla administrerer.

– Mens kvinner ofte bestiller direkte i kommentarfeltet på Facebook, sender menn heller en personlig melding der de bestiller produkter fra katalogen vår. Mulig de ikke har lyst å vise omverden at de handler Tupperware eller kanskje det er andre grunner til at de gjør det på den måten. Uansett er det i alle fall kjekt at de handler tupperware og liker produktene våre.

Her bør det legges til at vi har noen flinke mannlige selgere i Tupperware, så noe er nok på gang. Og at mannfolka kommer mer på banen er jo helt naturlig. Tenk på hvor mange dyktige mannlige hobbykokker det er der ute – ofte feinschmeckere på kjøkkenutstyr. Klart de ønsker seg Tupperware, smiler Camilla som stadig er på jakt etter folk hun kan rekruttere som konsulenter.
– Dette er en hyggelig ekstrajobb som blir det du gjør den til selv. Det er en jobb du styrer selv og som bonus kan det altså dukke opp både kjekke turer til konferanser og diverse gaver i posten, sier hun.

Tupperware er kjent for å ta vare på sine selgere og Camilla (i mditen) var i høst på en konferanse i Italia der hun fikk flere utmerkelser.