De har alle fulgt oppskriften. De hadde en ídé og har gjort noe med den, skritt for skritt. Nå er de i drift. Vi har besøkt tre elevbedrifter i 10. klasse på Haraldsvang ungdomsskole i Haugesund.

Tekst og foto: Terje Emil Johannessen

Det er lærer Espen J. Anvedsen som følger elevflokken gjennom hele prosessen og som så godt som mulig legger forholdene til rette for. sine elevbedrifter. Vi ser fort at de fysiske rammene for bedriftene er utfordrende i en gammel og utdatert skolekropp. Læreren og de kreative elevene gjør så godt de kan i kroker og krinkler. Kombinert med godt humør og pågangsmot går det etter alt å dømme greit.

Felgen Sykkelverksted

Godt igang
De har ambisjoner om å reparere eventuelt også selge inntil 20 sykler før de gir seg før sommerferien, Bjørn Harald Aarek, Helge Møllerhaug og Ravan Abbasov. De har laget egen nettside og er aktive på sosiale medier med budskapet sitt. Hyppig leiter de også på finn.no i jakten på folk her i regionen som gir fra seg små og store sykler til gjenbruk. Den første sykkelen de har fikset, er for lengst solgt. Når dette leses, er sannsynligvis også to barnesykler reparert og lagt ut for salg.

Systua

Ikke helt likestilt systue
I systua er det Andrine H. Jervell og Gyrid Nagell Skogland som tydeligvis har regien, men med Thinnakorn Thurakhan og Nathnael Temesgen som lærerike medarbeidere. Systua satser på å gi tekstiler av ymse slag et nytt liv. De har laget handlenett, vinposer, gym-bager og tøyposer til mobiltelefoner og jakter kontinuerlig på nye emner de kan gjenbruke. Elevbedriften bemerket seg også på Ungdomsmessa ved å kapre en 2. plass i tevlingen om beste logo og 3. plass for beste idé.

Tigers

Designer egne klær
Denne elevbedriften har utviklet og designet ”Tigrs” som merkevare og gjennom en samarbeidspartner i Tyskland produsert T-skjorter. Går salget bra, skal det også selges hettegensere og capser. Christian Sjovatsen, Heike Gjetnes. Daniel Storesund og Thomas Westerlund har fått god respons på konseptet sitt og minst tre av dem kan godt tenke seg å jobbe videre med forretningsidéen som ungdomsbedrift i videregående skole.