JOBBET SEG OPP TIL TOPPEN: Ole Sandvik har jobbet på Risøy-verftet i 33 år. Det siste halvannet året har han vært sjef på bedriften.

– Vil du noe på Aibel, så får du sjansen. Og tar du vare på den, kan du jobbe deg opp i systemet. 

Tekst og foto: Egil Severeide

Vi sitter i syvende etasje i administrasjonsbygget ved Aibel på Risøy i Haugesund og skuer ut over byens viktigste arbeidsplass. Gjennom generasjoner har HMV, ABB, Umoe og Aibel gitt arbeid og inntekt til tusenvis av haugalendinger. Ikke bare direkte i form av ansettelse ved verftet. Like mye gjennom innkjøp av varer og tjenester fra små og store bedrifter i regionen. På et godt år kan Aibel kjøpe for en milliard fra virksomheter i regionen.
Aibel ER Haugesund. Og Haugesund ER Aibel.

Veteran- og fersking
Foran oss sitter en veteran og fersking i en og samme person. Ole Sandvik har jobbet på Risøy i 33 år, det siste halvannet året som sjef på verftet. Tysværbuen er stolt over det han har fått være med på- og optimist med tanke på det han skal få oppleve i årene som kommer.
– Mange synes kanskje det er rart å skryte over å ha jobbet på samme arbeidsplass i 33 år. Men jeg er ikke den eneste. Lojaliteten til bedriften er enorm her på Risøy. Og det føles ikke som om jeg har jobbet i EN bedrift i tre tiår. Jeg føler jeg har arbeidet i fem seks forskjellige bedrifter, reflekterer han. 

2022
Utenfor stuevinduet ruver et stort skip under ombygging. «Njord Bravo Hydro» står det på skutesida. En såkalt FSU: Floating Storage Unit som er et av prosjektene som gir verftet et solid bein å stå på. Det neste store prosjektet ankommer verftet i midten av mai og er starten på et nytt Sverdrup-eventyr. Prosessmodulen skal bygges på verftet i Haugesund, og til slutt skal hele plattformen sammenkoples og testes ut ved Aibels verft på Risøy.
Sammen med andre oppdrag gjør dette at Ole Sandvik har sikret arbeid til ut i 2022. Det er lenge i en slik bransje, der horisonten er kort og gleden over vunnede kontrakter er kortvarig.
 – Ordrebøkene er imidlertid ikke fulltegnet frem til 2022, så vi har en spennende tid foran oss med mange muligheter, sier Sandvik.

Dommedagsprofetier
Når det er sagt; det mangler ikke på dommedagsprofetier over norsk olje- og gassvirksomhet. Klimakrise og mangel på store prosjekter er i sum en dårlig kombinasjon. Sandvik innrømmer at det neppe dukker opp et nytt Sverdrup-eventyr på norsk sokkel i overskuelig framtid, et eventyr Aibel har sikret seg en viktig hovedrolle i.
Men trebarnsfaren fra Tysvær uroer seg ikke, og spår en spennende framtid for Aibel på Risøy i mange tiår framover. 

Her er noen av grunnene:
Et stabilt marked for vedlikehold og modifikasjon av eksisterende plattformer og anlegg i Nordsjøen.
Utbygging av mindre felt som skal knyttes opp mot eksisterende infrastruktur, samt elektrifisering av plattformer.
Fornybarmarkedet, som åpner nye muligheter nasjonalt og internasjonalt
Nye FSPO- og FSU-prosjekter og tilsvarende utviklingsoppdrag.

Investerer
-Vi investerer kontinuerlig i nytt utstyr og ny teknologi og har utviklet en sterk konkurransekraft. Vi ble markedsvinneren i perioden 2015-2018. Jeg er trygg på at vi har mange gode år foran oss på Aibel, og at jobb i denne virksomheten byr på mange muligheter for ungdom som vil noe, sier Ole Sandvik, som trives i jobben som verftsleder i Haugesund.
Når han ikke tenker jobb, kopler han av med familie, trening, friluftsliv og hyggelig lag med gode venner…

 

Risøy-bro er kritisk

For Aibel er sikker vegforbindelse til og fra Risøy en forutsetning for fortsatt drift. Diskusjonen om ny Risøybru er kritisk, mener leder av verftet, Ole Sandvik. 

Ny Risøybru ble tatt ut av Haugalandspakken i 2013. «Pakken» måtte kuttes med anslagsvis en milliard kroner, fordi inntektene ikke ville strekke til. Blant prosjekter som da røk ut var ny Risøybru, til fordel for Karmsundgata.
Nå er ny bru plutselig kommet på dagsorden igjen. Ordfører og kommunaldirektør i Haugesund krever handling, og vil ha ny Risøybru inn i Haugalandspakken igjen. Men da må andre prosjekter ut. Og det er heller ikke sikkert det er mulig å få til i denne perioden. Hvis den foreslåtte takstøkningen blir endelig godkjent i departementet/Stortinget snart, er det med den eksisterende porteføljen i Haugalandspakken.
Den varer til 2023. Men det er, slik kilder sier til oss, mulig å finne en løsning.

For Aibel har diskusjonen om ny Risøybru to perspektiver – et kortsiktig og et langsiktig. Det kortsiktige er å sikre forutsigbar trafikk over den 80 år gamle Risøybrua. Den tåler 10 tonn akseltrykk, og til for en stund siden fikk bedriften dispensasjon for biler med akseltrykk 12 tonn. Nå er den dispensasjonen trukket tilbake, med den konsekvens at Aibel må frakte tunge mobilkraner på lekter til en ekstrakostnad på vel 60.000 kroner per gang.

– Det forringer konkurransekraften vår, og vi vil gjerne ha forutsigbarhet, sier Sandvik, som mener at beslutningen om å ta ny Risøybru ut av den opprinnelige Haugalandspakken har gått under radaren.
– Vi er glad for engasjementet for å få ny bro. Aibel har langsiktige ambisjoner for verftet på Risøy og ei ny bro vil være til det beste for både oss og kommunen, sier Sandvik.

Dette er Aibel
• Aibel har kontor seks steder i Norge. De finner du i Hammerfest, Harstad, Bergen, Haugesund, Stavanger og Oslo.
• I tillegg har selskapet internasjonale kontorer i Singapore og Thailand. Hovedkontoret ligger i Stavanger.
• I Haugesund i Norge og Laem Chabang i Thailand har Aibel verft som leverer moduler og plattformdekk til kunder i hele verden.
Aibel-medarbeidere er til stede på installasjoner på hele den norske sokkelen. De er på over 20 olje- og gassfelt og fire landanlegg.

(Kilde: Aibel)