44 spennende studentstillinger venter nå på aktuelle kandidater.  Ti større bedrifter på Haugalandet er med i det unike prosjektet Sildikon Valley for å sikre seg de beste teknologi- og IT-studentene. 

Tekst og foto: Liv Alsaker Sande

Mulighetsutvikler Jannicke Kvarven i Haugaland Vekst og flere av bedriftene i Haugesundregionen.no har vært både i Trondheim og Berg-
en for å markedsføre sommerprosjektet. Et prosjekt  der målet er at bedriftene skal sitte igjen med ny kompetanse og fremtidige arbeidstakere. Mens studentene får gullkantet erfaring på CV´en og en helt spesiell sommeropplevelse.
– Sammen har vi her klart å sy sammen et unikt konsept som vi per i dag ikke kjenner til i andre steder i Norge. Det er ingen tvil om at en del bedrifter bruker sommerjobber for å finne de beste hodene. Slike studentjobber kan brukes til å inspirere bedriften til nytenking i løpet av sommeren, og er en flott anledning for studentene å få seg verdifull arbeidserfaring. Studentene vil også kunne hente spennende utfordringer og problemstillinger til sine fremtidige master- og bachelor-oppgaver, opplyser en Jannicke Kvarven. 

Andre bransjer
Sildikon Valley ble lansert i slutten av januar. 44 spennende studentstillinger hos 10 virksomheter venter nå på aktuelle kandidater. Dette er ikke ordinære sommerjobber der arbeidstaker overtar arbeidsoppgavene til dem som har ferie. I Sildikon Valley-prosjektene vil student-
ene få utfordrende oppgaver, bygge nettverk og jobbe med andre i team. Her settes teori i praksis. Det blir felles kick off samling med bedriftsbesøk til alle de ti deltakerbedriftene i prosjektet. I slutten av perioden samles alle i prosjektet. Da skal løsninger presenteres for ledere og erfaringer deles blant alle deltakerbedriftene i Haugesundregionen.no.
– Vi har opplevd svært god respons fra bedrifter som ønsker å bli med på prosjektet, og sist jeg sjekket hadde over 250 studenter søkt på disse spennende jobbene. Nå gleder vi oss til å treffe studentene og gi dem tidenes sommer. For dette skal utvilsomt dreie seg mer enn bare jobbing. Haugaland Vekst fasiliterer ukentlige faglige og sosiale aktiviteter for alle studenter etter jobb slik at de kan bedre kjent med området som et sted å bo og jobbe. Ingen skal sitte alene på studenthybelen sin etter arbeidstid, og vi  har også et samarbeid med studentsamskipnaden om mulig leie av flotte hybler midt i Haugesund sentrum, opplyser Kvarven som ikke ser bort i fra at de på sikt vil sette i gang lignende sommerprosjekter som også vil gjelde andre bransjer.
– Vi har allerede fått forespørsel om å kjøre lignende opplegg for andre bransjer, og vil vurdere dette allerede til neste år, sier hun. 

Jannicke Kvarven i Haugaland Vekst.

Sildaby i ny innpakning
Det er Audun Egenberg i Reklamebyrået Iversen og Skogen, en av partnerne i Haugesundregionen.no, som er hjernen bak navnet.
– Haugesund er fremdeles kjent som «Sildabyen». Det færre vet, er at hele regionen vår byr på noen av landets mest spennende fagmiljøer innen energi, industri, maritim næring og informasjonsteknologi. Selv om silden for lengst er redusert til et identitetsbærende ikon, har mulighetene i og rundt «Sildabyen» aldri vært større, mener Kvarven.
Disse bedriftene er med på prosjektet Sildikon Valley og har alle lyst ut stillinger for studenter: Omega, Sjøfartsdirektoratet, Gassco, Hatteland, Bouvet, Aibel, Haugaland kraft, Atea, Haugesund kommune, Appex.