Vi må tenke stort, sier gründer av Matvareexpressen, Knut Roar Tveit. Han har skapt Gaselle-bedrift i mange år allerede.En leder med bergensk pågangsmot, sier Knut Roar Tveit om sin etterfølger Fredrik Engen (t.v.)

Han drømmer om å bygge et stort sentrallager i Vestlandets framtidige knutepunkt. Hvor han kan håndplukke matvarer og sende dem i store kvanta til storhusholdninger over hele Sør-Norge.

– Jeg er patriot, sier Knut Roar Tveit, gründeren bak Matvareexpressen. –Jeg vil ha hovedkontoret her i skjæringspunktet mellom E 134 og E 39. Med Rogfast og Hordfast på plass og vintersikker vei over Haukeli vil vi ligge midt i smørøyet og kan nå kundene våre i  Bergen, Stavanger, Agder og Østlandet på en effektiv måte.
Det er tolv år siden han startet Matvareexpressen. Nå omsetter selskapet for knapt 100 millioner kroner. Det har gått litt opp og ned; å levere matvarer på døra til enkeltfamilier har ikke vært den store suksessen. Nå er det storkunder som gjelder; skreddersydde pakker til kommunale barnehager og institusjoner, til hoteller og restauranter og andre store, private aktører.
– Det er volum som teller. Storhusholdningsmarkedet mellom Bergen og Stavanger er på rundt 5 milliarder kroner. Vi skal ha en liten bit av det. Nå har vi rigget skuta for vekst og bygget opp et sterkt salgsapparat. Om fem år skal vi omsette for 250 millioner, og ha mellom 80 og 100 ansatte. Og hovedkontoret skal ligge her på Haugalandet.

Vi må tenke stort, sier gründer av Matvareexpressen, Knut Roar Tveit. Han har skapt Gaselle-bedrift i mange år allerede.En leder med bergensk pågangsmot, sier Knut Roar Tveit om sin etterfølger Fredrik Engen (t.v.)

Tidlig ute
Knut Roar Tveit vil være tidlig ute. Han ser bildet som tegnes av infrastrukturen på Vestlandet. Denne regionen vil få en strategisk posisjon. Derfor ser han seg om etter egnet tomt, og partnere som vil være med på satsingen.
– Her har vi nok areal til konkurransedyktige priser. I dag leier vi lagerlokaler i Stavanger, Bergen og Haugesund på rundt 2000 kvadratmeter. Når vi skal bygge nytt må vi ha betydelig større areal. Et sentrallager som kan forsyne markedet i Sør-Norge raskt og effektivt, sier Tveit.
Aksdal og Gismarvik er områder som peker seg ut, men Tveit er ikke fremmed for å se på andre områder med sentral beliggenhet.

Vekst
Han så tidlig at det var nødvendig å se ut over Haugalandet for å kunne vokse. Nå har Matvareexpressen avdelinger i både Bergen og Stavanger. Agder og Trøndelag står for tur. I dag er 20 moderne kjølebiler på farten rundt omkring i Sør-Norge med varer fra Matvareexpressen til offentlige og private kunder.
Overalt ser han seg om etter lokale drivere med lokal forankring.
– I Trondheim leter vi etter en kar med snurrebart og rotekte trønderdialekt, humrer gründeren, som selv har sagt fra seg topplederjobben i selskapet.
– Den har jeg overlatt til lederen av Matvareekspressen Bergen. Jeg har jobben som leverandør- og avtaleansvarlig. Det er det jeg liker best, sier Tveit, som sammen med broren Odd Are har aksjemajoriteten i Matvareexpressen.

Lokalpatriot
Lokalpatriotismen er dypt forankret hos Knut Roar Tveit. Han har store ambisjoner på selskapets vegne, men selskapet skal styres fra hjemstedet. Her skal innkjøp også gjøres, som for eksempel de 6 transportkjøretøyene han nettopp kjøpte hos Varden Bil og profileringsjobben som Tonjer Media tar seg av.
Likevel er det utenfor regionen han vokser. Både i Stavanger og Bergen har selskapet fått gode avtaler med kommunene, og nylig ble en kontrakt til 6 millioner kroner inngått med kommuner i Vest-Agder og totalleveranse av bake-og brødvarer.
– I Stavanger og andre kommuner splittes anbudene opp i mindre enheter, og det gjør det enklere for mindre aktører som oss å skreddersy løsninger til kundene. Her på Haugalandet samler kommunene alt i store anbud. Det gjør det vanskeligere for oss å konkurrere, sier Knut Roar Tveit.

Slike saker må vi fortelle verden om, sier NH-direktør Egil Severeide

Et perfekt case
– Knut Roar Tveit er et perfekt case for vår visjon, sier adm.dir. i Næringsforeningen Haugalandet, Egil Severeide.

Det er slike tanker vi ønsker skal utvikles hos næringsdrivende logistikkaktører på Vestlandet. Tanken om at Haugalandet/Sunnhordland blir et knutepunkt langs kysten, sentralt beliggende langs E 39 og med direkte aksess til hovedforbindelsen øst-vest over Haukeli. Med Rogfast/Hordfast og E 134 på plass om noen år har vi et utrolig godt utgangspunkt for vekst og utvikling i denne regionen, sier Severeide.
Næringsforeningens visjon er «Vi skal bygge Vestlandets knutepunkt». Severeide mener vi aldri har vært nærmere.
-En visjon er en framtidsdrøm- noe å strekke seg etter. Vi må tegne dette framtidsbildet av regionen vår, og få bedrifter i og utenfor regionen til å se sprengkraften i det. Vi har massevis av arealer til gunstige priser, vi kan nå Stavanger på under timen og Bergen på halvannen, vi vil få et felles bo- og arbeidsmarked med mye enklere tilgang på kapital og arbeidskraft, understreker NH-direktøren.
Han viser til at Karmsund Havn har samme visjon, og er i ferd med på å gi NHs egen visjon et fjerde bein; et maritimt knutepunkt langs Vestlands-kysten.
Den voldsomme utbyggingstakten på Husøy gjør Karmsund Havn til en av de største i landet, og bidrar til at regionen vår framstår enda mer komplett som et knutepunkt i den mest vekstkraftige aksen på Vestlandet, sier Severeide.