Stille og rolig forlot den mektige stålkroppen verkstedets og byens favn. Svangerskapet var over. Det var torsdag 31. mai 2018 og Aibel-arbeiderne var ferdig med ni måneders sammenkoblinger og et intens monterings- og installasjonsarbeid. Tonjer Fyr nikket beskjedent da den passerte på vei mot Bømlafjorden. Skimtet vi ikke også et anerkjennende drag i luften over Haraldsstøtta? 

På kaikanten på Risøy sto festkledde Equinor-sjefer og smilte fornøyd samtidig som de skrøt uhemmet av vel utført arbeid av Aibel. Sikkerheten var godt ivaretatt, kostnadene var under kontroll og kvaliteten på topp. De hadde også mange godord å si om byen omkring verkstedet: stå-på-kulturen, servicen, entusiasmen. Sammen med verkstedet inviterte statsselskapet til en flott, gratis sommerkonsert i Torgbakken lørdagen i forkant. Tusenvis av folk fra hele distriktet stilte opp. De var litt stolte, de óg. 

I timen før ”overkroppen” forlot landfestet på Risøy om bord i en lekter og med fire slepebåter som trekk-kraft, var det ikke bare Aibel- og Equinor-ansatte som ønsket den lykke til på ferden vest i havet. Politikere fra alle nivå var til stede med statssekretær Ingvild Smirnes Tyrbing-Gjedde i Olje- og energidepartementet i spissen. De visste alle at denne boreplattformen skal bli en av hjørnesteinene i norsk oljeproduksjon de kommende femti årene – og avgjørende for finansieringen av velferdssamfunnet vårt. Når to andre plattformer i Johan Sverdrup-prosjektet installeres i 2022, vil feltet produsere opp mot 660.000 fat olje per dag. Med dagens oljepriser vil feltet tjene 9,6 millioner kroner i timen fra dette året. (Bare finn fram kalkulatoren du 18-åring som er bekymret for finansieringen av pensjonsalderen din).  

For Johan Sverdrup-partnerskapet, Aibel og norsk leverandørindustri markerer prosjektet en viktig milepæl. Det er den første og største plattformen som er blitt sammenstilt på land og klargjort for installasjon offshore i ett eneste løft. Dette er banebrytende. Og det gikk perfekt i løpet av påfølgende helg.  Det 22.000 tonn tunge dekket til boreplattformen ble løftet på plass av tungløftfartøyet ”Pioneering Spirit” i ett eneste løft. Perfekt. (Se forsidebildet). 

Aibel fikk kontrakten på å bygge dekket til boreplattformen på Johan Sverdrup i februar 2015. Kontrakten, med en verdi på åtte milliarder kroner, kom på et viktig tidspunkt både for verftet og regionen vår. En kraftig og kjærkommen stimulans etter depressive år i leverandørindustrien og mye arbeidsledighet. Tidligere i vår fikk verkstedet også kontrakten for bygging av dekket til prosessplattformen i fase to. Estimert verdi er like stort: åtte milliarder kroner. Det er betryggende for oss haugalendinger at bedriften har den kompetansen og konkurransekraften som kreves for å hevde seg i et tøft marked. Sammen med tilsvarende god ordrestasjon hos Kværner på Stord, betyr dette at de gode tidene kommer til å fortsette. 

I disse tider er det også et viktig poeng at landkraften til det nye oljefeltet som skal kjøres via den nye omformerstasjonen på Haugsneset på Kårstø, vil gjøre Johan Sverdrup til et av de mest karboneffektive olje- og gassfeltene i verden. Utslippene er estimert til å bli 25 ganger mindre enn gjennomsnittet på norsk sokkel og 30 ganger mindre enn i verden for øvrig. 

Joda, vi som bor mellom Boknafjorden og Bjørnefjorden har mye å glede oss over for tiden. 

TEJ