POPPET OPP: Senterleder Ann Elin Marthinussen, senterkoordinator: Maria Bergman og Personal Shopper Nina Simonsen Jensen i hektiske minutter før åpningen av en pop-up-butikk med jakker på storsenteret. Foto: TEJ

Amanda Storsenter i Haugesund ble nylig rangert som Norges 6. mest effektive kjøpesenter målt etter omsetning per kvadratmeter butikkflate. Rangeringen trigger senterleder Ann Elin Marthinussen. Hun satser målbevisst å gi folk mer underholdning og gode opplevelser.

Amanda Storsenter startet allerede i fjor høst med relansering og utvidelse av sine Personal shopper-tjenester og et regelmessig barne- og familietilbud. De har lansert maskoten Letti og teamet hennes, Sprettilettene. Her synges og danses det hver lørdag og med jevne mellomrom inviteres det også til andre aktiviteter. Ann Elin Marthinussen har mange flere arrangementer på blokka utover i 2018. For to uker siden besøkte vi senteret i det hun og hennes medarbeidere åpnet en pop-up-butikk med et bredt utvalg av jakker i bakkant av en av kaféene i første etasje.

Mer inspirerende handleturer
– Vi har kastet oss på den europeiske retailtainment-trenden, sier hun. Folk skal få mer underholdning, moro og overraskelser når de oppsøker kjøpesenteret. Det skal bli en enda sterkere og mer attraktiv møteplass. Hun har tro på at slike grep vil være gode mottiltak mot den økende netthandelen. Handleturene skal gjøres mer inspirerende.  Senterleder Marthinussen forteller i den sammenheng at Amandas eiere, franske Klépierre, har utviklet et konsept som heter ”Let’s Play». Det skal visualisere shoppingopplevelser av ulike slag og rulles nå ut i 120 kjøpesentre i 14 land.  –Her er mye farge, glede og inspirasjon. Vi vil skape unike og eksklusive opplevelser for kundene våre. Målet vårt er å gjøre også Amanda Storsenter til en leken og inspirerende møteplass, forklarer hun.

Butikkmiksen viktigst
Senterlederen mener at en av forklaringene på de gode omsetningstallene på Amanda er miksen av butikker.  Marthinussen er fornøyd med dagens tilbud, men skulle gjerne hatt mer butikkflate. Hun har flere interessante aktører som vil inn og som kunne ha bidratt til at miksen ble enda bedre.  Derfor er hun også utålmodig tilskuer til den kompliserte og langdryge prosessen som COOP Sør Vest er inne i for å få lov til å bygge et nybygg på nabotomten sør for Amandasenteret. Senterlederen mener bestemt at statens regionale apparat forvalter kjøpesenter-bestemmelsene forskjellig i Rogaland og Hordaland og dermed indirekte bidrar til en konkurranseforskyvning mellom sentrene og regionene.
– Etter 12-13 års saksbehandling burde det være på høy tid at politikerne skjærer gjennom og gir COOP de nødvendige tillatelsene her på Raglamyr, sier hun bestemt.

Både spennende og skremmende
Vi spør henne om hun er bekymret for markedssituasjonen når Rogfast åpner  om fire-fem år og det tar femti minutter å kjøre til Kvadrat.– Rogfast er både spennende og skremmende for oss, svarer hun og peker på at det også er fullt mulig å trekke nye kunder nordover fra Nord-Jæren når den gigantiske undersjøiske tunnelen under Boknafjorden åpner. Handelsnæringene i Haugesund og på Haugalandet trenger ikke å miste kunder og omsetning om de samarbeider godt og møter en ny markedssituasjon med kreative tiltak.
Men det krever også at om vi skal befeste vår posisjon ved å være et sterkt regionsenter, må dette også gjelde innenfor handel, og da må politikerne våre være med på lag.
– Mulighetene er mange, smiler hun, henter fram kollegene sine fra klesstativene i pop-up-butikken med et bredt utvalg av vårens moter innen jakker fra motebutikkene på senteret.
– Dette er gøy, sier de i kor og sprer noen av jakkene ut i vifteform mellom seg.