Vi valgte å starte litt forsiktig, fordi normalt sett må et produkt arbeides gradvis inn når det lanseres. Men de første pallene med vin ble allerede solgt ut den dagen vinen ble lansert hos vinmonopolet. 

Det er ikke vanlig at så store mengder vin selges så raskt av en nylansert vin. Vi har opplevd nå å være utsolgt i to perioder før jul, etter at vinen ble lansert i november. Vi har solgt ca 2000 flasker, men jeg er sikker på at vi kunne solgt nærmere 3000/4000 flasker om vi hadde hatt nok varer i starten. Det er litt logistikk med å få tappet vin, fraktet opp ifra Italia, via Oslo for toll etc.. Men vi tar opp større partier for hver leveranse som kommer nå, så da klarer vi å ha varer i butikkene til vinmonopolet fremover.

Vi er utrolig takknemlig og ydmyk for all den oppmerksomhet og støtte vi har fått siden prosjektet/drømmen ble lansert, sier Geir Andre Sjursen (bildet).

Vinen er i utgangspunktet en bestillingsvare, men butikkene til vinmonopolet i Kopervik, Oasen og Haugesund har valgt å ta den inn på grunn av stor etterspørsel her lokalt.

Det har vært veldig mange som har bestilt den på nettet og i butikkene. Det har også blitt bestilt til andre deler av landet, spesielt i Stavanger ser jeg.

Vinen har blitt tatt veldig godt imot og vi ser at salget holder seg, dvs at folk kjøper den igjen/på nytt. Nå i starten er det veldig mye av min bekjentskapskrets og kundekrets som har kjøpt den. Men det ser ut som ryktet har spredd seg og at mange ønsker å smake vinen.

Det er en ukomplisert vin som passer fint til lette retter som pasta, pizza, kylling, spekemat eller bare kan nytes som den er. Til fiskeretter som fersk torsk passer den også utmerket.

Scandic Maritim – Naustet –  har hatt den inne siden den ble lansert, og de har solgt godt av den. Nå er den også å få hos Wine-
house, Brakstad og Hotel Fønix i Etne.  En forsinket lanseringsfest ble holdt på Winehouse fredag 12 januar 2018

Nå i første omgang har vi hovedsakelig prøvd å betjene vinmonopolet, så det er egentlig først nå vi begynner å henvende oss til restaurantmarkedet. Så vinen blir nok å finne på flere steder etterhvert.

Vi er inne på tanken om å muligens lansere en vin til i løpet av 2018. Da ser jeg for meg en vin fra Toscana. Dette blir da en vin som koster litt mer og en annen type en den første vi lanserte høsten 2017. Dette blir i tilfellet en noe kraftigere vin som passer til tyngre kjøttretter og som er mulig å lagre over flere år.

Det som er viktig for oss er å finne riktig produsent som står inne for de samme tanker og ideer som oss. Vi ønsker en ren økologisk vin.

På sikt drømmer jeg om 1 hvitvin, 2 røde viner og muligens en økologisk øl fra Italia med vårt merkenavn: Nudo. Da fra ulike områder og ulike produsenter.

Historien

Nudo, betyr naken på italiensk. Valget av navn kommer av at vi ønsker å lage en ren økologisk vin uten fatpreg og kunstige tilsetningstoffer

Prosjektet gjøres sammen med Kristoffer Vincent Hansen. Kristoffer lager alle kortfilmene til min blogg: www.mittitalia.it og tar bilder av matrettene som legges ut her. Han har vært med meg til regionene Piemonte, Toscana og Emilia Romagna. Han har filmet og tatt bilder hos vinprodusenter, pastaprodusenter og vært med på besøk hos anerkjente kokker, laget mat til en prinsesse, laget ost etc,etc. Alt dette finner du inne på bloggen eller på youtube.

Vinmerket Nudo eies av oss og vi har tatt rettighet på det. Deretter er det er samarbeid med en vinprodusent som lager vinen for oss. Vår første vin er laget i samarbeid med vinprodusenten Carussin fra San Marzano i Piemonte.

Det var en god ide å ha egen vin og linke dette opp mot det andre vi gjør: blogg, filmer, mat og vinturer i samarbeid med GoTo, matspalte i Jobb og næring, Italiensk aften ulike steder i distriktet, winemakers – dinner og matkurs.

Familien Carussin har blitt veldig gode venner av meg, og høsten 2016 var jeg på besøk under innhøstingen. Jeg tok da opp ideen om egen vin, vi tok dette opp igjen da jeg feiret påsken med de i 2017. Vi smakte da på de ulike vinene og druetypene de har. Jeg kom da frem til hvilken vin jeg ønsket å ta til meg. Vinen er laget på druen barbera, høstet inn fra vinmarker rundt eiendommen til familien.

Vinen er økologisk og biodynamisk, en naturlig vin som er gjæret på naturlig måte og uten kunstige tilsetningstoffer.

Vinen har kun vært på tank, og har dermed ikke fatpreg. Dette er en ung, fruktig og ukomplisert vin. Dette er ikke en lagringsvin, så denne bør drikkes fra nå og innen 3 år.

Det har vært en spennende prosess å være med fra planlegging til lansering. Være med på de utfordringer som dukker opp underveis, innsyn i logistikk og avgiftssystemer. Det er en lang prosess fra druene plukkes, vinen produseres, flaskes, fraktes, fortolles og på lager i Oslo før den ender ut til sluttkunde. Men det er kjekt å få oppleve at et testprosjekt blir vellykket og at vi kan fortsette med å levere naturlig vin til norske forbrukere avslutter, Geir Andre Sjursen.