MÅNEDENS BEDRIFT I DESEMBER: Jan Håland og Nina Holgersen Grevstad i Haugaland Kraft Fiber AS satt pris på å bli månedens bedrift i desember. Foto: TEJ

For åttende år på rad har Altibox de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge. Haugaland Kraft Fiber AS er en av bidragsyterne, alltid over snittet. Det gjør selskapet fortjent til å bli månedens bedrift på Haugalandet. 

–Årets kundetilfredshetsmåling viser at Altibox fortsatt har de suverent mest fornøyde bredbåndskundene. Det er ikke mange aktører i Norden som klarer å holde seg helt øverst åtte år på rad. Det anser vi som en helt unik prestasjon, sa daglig leder Fredrik Høst i EPSI Rating Norge da resultatene av årets måling ble offentliggjort for en god måned siden. I Haugesund kan ledelsen i Haugaland Kraft Fiber AS nok et år si seg fornøyd med eget markedsarbeid og egen kundeoppfølging.

2400 ble spurt

Det uavhengige analysebyrået EPSI Norge spurte tidligere i høst 2400 nordmenn om deres brukererfaringer med bredbånd og tv. I år fikk Altibox en score på 69,7 poeng på bredbånd, Det plasserte Altibox i toppsjiktet. Direktør Jan Håland i det lokale datterselskapet til Haugaland Kraft er derfor meget glad over at Jobb & Næring har registrert at de som lokal innholdsleverandør holder stand og fortsatt scorer høyt hos brukerne.

–Tallene bekrefter at vi lykkes med det vi gjør og at vi aldri hviler på laurbærene, sier han når han sammen med markedsansvarlig Nina Holgersen Grevstad tar imot fruktkurv og diplom fra Jobb & Næring.

En eventyrlig reise

Håland og hans etter hvert 30 ansatte har hatt en eventyrlig reise. Haugaland Kraft hadde hundre private fiberkunder da selskapets styre i januar 2005 vedtok satsingen på fiber. I dag teller de 41.000 kunder i stor-regionen, hvorav nærmere 30.000 er egne og i overkant av 11.000 er Altibox-knyttet til kraftlagene på Finnås, Tysnes, i Fitjar, Suldal, Etne samt Hardangernett. De har organisert felles kundeservice og teknisk bistand. Omsetningen vil i år utgjøre 300 millioner kroner.

Samme fokus

Grevstad minner om at kundeundersøkelsen dekker flere parametere, fra generell kundetilfredshet, lojalitet, omdømme, produktkvalitet og verdi for pengene. De jobber beinhardt for at de fortsatt skal kunne levere den beste kundeservicen og de aller beste tv- og bredbåndsopplevelsene for kundene på Haugalandet, i Ryfylke, Sunnhordland og i Hardanger. Det er bare å ønske dem lykke til i det videre arbeidet. Fortsatt er det noen få mørke områder på kartet der fiber ikke er lagt ut. Akkurat nå jobbes det iherdig med infrastrukturen i deler av Sveio.