Velkjente Øyvind Fjeldheim, i dag USA-baserte Ray Cays partner i selskapet West Avenue Creative, ga markedsføringsaktørene på Haugalandet et alvorlig tankekors på årets MF-dag. Hele dagskonferansen handlet om ulike tilnærminger til digital kommunikasjon. 

Tekst: Terje Emil Johannesen

Det var smekkfullt på Edda 5 i Haugesund den 22. september da omkring 200 deltok på årets Markedsføringsdag i regi av Haugesundregionens næringsforening, den fjerde konferansen i rekken. Her brakte inviterte foredragsholdere med seg fersk kunnskap om hvordan markedsføringsfolk kan dyktiggjøre seg i bruk av sosiale medier i sitt markedsarbeid på alle nivå. Paradigmeskiftet har allerede pågått i flere år, trykte medier er på vei ut i mange sammenhenger, Facebook, You Tube og tilsvarende plattformer ruler ute i den store verden. På tross av at vi bor i et land som er blant de mest teknologisk utviklede i verden, har vi vært en sinke i å ta i bruk digital markedsføring. Store deler av MF-dagen handlet om hvilke kunnskaper og ferdigheter som kreves for å lykkes i et globalt marked.

To haugesundere
Midt opp i det hele var det to haugesundere som scoret høyt. En av dem var Haakon Laastad, adm.dir. hos Laastad & Co. Han har over flere år skapt en helt ny profil på den lokale Volvo-forhandlerens markedsføring, basert på ulike nostalgiske tablåer fra 60- og 70-tallet der han har dyrket fram filmsnutter med en markant høyborgerlig profil, men gjennomført til minste detalj og svært dyktig laget. Han ga forsamlingen i Edda 5 innblikk i tenkingen bak og viste en rekke eksempler på hva som er laget. Han høstet varm applaus fra en imponert bransje.

APPLAUS FOR NOSTALIGI-PROFIL: Haakon Laastad i Laastad & Co høstet varm applaus for sin nostalgiske markedsføringsprofil. Foto: TEJ

TV-reklamen på vei ut?
Øyvind Fjeldheim sveipet gjennom sin oppvåkning som reporter i TV Haugaland, sine 12 år i TV2 og den mangeårige kontakten med en annen haugesunder, den kjente videoregissøren Reinert «Ray Kay» Olsen. De to satser på å vinne kunder både i det norske og amerikanske tv- og reklamemarkedet. De har allerede fått til mye, blant har de laget den nye profilfilmen til Norsk Hydro, julekampanjer for Cubus og neste sesong av dokumentarserien «Eventyrlige Nordmenn» for TV 2.Han er overbevist om at den klassiske tv-reklamen sakte, men sikkert blir mindre og mindre effektiv. Derfor bør bedrifter og merkevarer tenke nytt og i større grad ta i bruk sosiale medier som plattform for markedsføring og omdømmebygging.
–Skal det skapes engasjement, må det enten være morsomt eller interessant. Det må spille på følelser, sa han og fortalte om en stadig mer omfangsrik oppdragsmengde. Det siste året har de laget ca førti filmer og er allerede i en så presset situasjon at det har begynt å si nei til nye kunder.

Varslet jordskjelv
-Vi vil ikke vokse og foretrekker å være relativt små, sa han og la til at kundene deres setter pris på at de leverer sine produkter atskillig billigere enn det som er vanlig i bransjen. Fordi kostnadene med få folk på lønningslisten er lave, har de likevel solide marginer og svært god inntjening.

–Vi tilbyr noe som er mye billigere og som gir vel så god effekt i markedet for kundene, slo han fast og heiste opp pekefingeren:
–Vi tror jo at reklamebyråene må gjennom de samme jordskjelvene som mediebransjen har vært gjennom de seinere årene. Vi tror at dagens byråer er overbemannede og overprisede, utbasunerte han og ba bransjen om å skjerpe seg for å møte morgendagens konkurransesituasjon.

–Framtiden er mye mindre byråer som jobber enda mer effektivt, konkluderte han og avrundet slik:
–Man må være modig. Vi har kastet oss ut i mange prosjekter selv om vi var usikre på om det var mulig å få til. Vi klarte det.