Høsten 2015 forlot Margareth Odland Merkesdal en 20 år lang hjelpelærerjobb på Gard skole i Haugesund for å bli lefsebaker på heltid. Gründerånden tok henne. I dag driver hun og datteren Camilla Ekberg en virksomhet som er i ferd med å ta helt av.

Tekst: Terje Emil Johannessen

Vi må noen år tilbake for å finne spiren til det som har skjedd. Margareth og mannen overtok et gårdsbruk på Hetland i Tysvær og full av virketrang begynte hun å se etter noe hun kun utrette for å bidra til gårdsdriften. I og med at det er eggproduksjon på gården, bestemte hun seg for å forsøke seg på lefseproduksjon. Fram til da hadde hun ikke bakt ei lefse selv, men hun kastet seg ut i det, kombinerte oppskrifter hun kom over, snakket med eldre damer i bygda, la noe til selv. Deretter innredet hun og mannen det gamle melkerommet på låven til formålet og hun satte i gang. De første kundene hennes var folk som kom til gårds for å kjøpe egg.

Datteren kom med
– Det spredde seg kjempefort. Det begynte å ringe folk fra både Haugalandet og Stavanger med spørsmål om de kunne få kjøpe lefsene mine. Jeg tok unna det jeg kunne fra bakestua mi på gården cirka et års tid. Da tenkte jeg at dette kunne jeg klare å gjøre noe mer ut av. Datteren var da nettopp ferdig med en barselpermisjon og jeg spurte henne om hun kunne tenke seg å være med satsingen. Svaret var ja og hun hev seg rundt. Vi fant imidlertid fort ut at melkerommet på gården var for lite til å romme en arbeidsplass for to, forteller Margareth. Løsningen var å innrede et større garasjebygg som datteren og mannen hadde bygd i tilknytning til boligen på Støle nord i Haugesund. Det nye bakeriet sto ferdig i fjor. Her jobber de nå iherdig med å dekke etterspørselen etter produktene sine.

Utvidet produksjon

–Produktene i flertall?
–Ja, vi fant jo raskt ut at ei lefse kan brukes til litt av hvert. Vi lager taco-lefser og to typer wraps pluss hjertekjekser i tre forskjellige sorter og to typer flatbrød, en med ramsløk og en med havsalt. Og vi lager Nordlandskaker.
–Underveis hadde vi begynt å selge til butikker. Helgesen i Haraldsgata i Haugesund var den første som kjøpte av oss. Deretter fulgte Meny Aksdal, Haugen på Åkra, butikken i Førde, Meny på Gardsenteret, for å nevne noen. Og nå har vi fått en kjempeavtale med Amundsen. Nå selger han noen av produktene våre på butikkene sine i Haugesund, Stavanger og på Gulskogen i Drammen. Av andre, nye kunder er Liltlaløå i Odda, som selger kortreist mat av høy kvalitet.
–Dette er med andre ord i ferd med å ta helt av?
–Ja det kan bli mye jobb framover om vi skal holde tritt med etterspørselen. Vi må snart begynne å se oss omkring etter et større produksjonslokale og etter hvert ansette flere folk, svarer bakstekona og legger til at det er avhengig av hvordan samarbeidet med Amundsen utvikler seg i månedene framover.
–Blir det så mye som det høres ut for at det kan bli, må vi gjøre noe.

Utrolig kjekt
–Dette høres hektisk ut. Savner du ikke lærerjobben når det står på som verst i bakeriet?
–Jeg savner jo ungene. Det er jo dette yrket jeg har hatt i mange år og som jeg trivdes med. Men vi har det jo gøy på jobb og treffer masse kjekke folk. Vi er med på Matverket i Haugesund en gang i måneden, et kjempeopplegg. Vi er med på julemarkeder, joda – jeg trives godt i min nye jobbtilværelse. Mye arbeid, men utrolig kjekt.
–Og mannen din – er han forskrekket over suksessen du og dattera har?
–Jeg tror at han er litt overgitt, ja.

Kvalitet en forutsetning
Fortsatt er det jentene som selv distribuerer produktene sine. Til Amundsen leverer de kun til lageret i Haugesund, mens leveransene til Odda skjer ved at de møtes på halvveien.
–Hvorfor Blåklokken?
–Vi måtte ha et koselig, hjemlig navn. Så enkelt var det.
–Har rådgivingsapparatet for nyetablerere fungert greit for dere?
–Ja, spør vi får vi svar. Og vi har fått etablerertilskudd fra Haugaland Vekst. Det gjorde det mulig for oss å investere i større maskiner. Det hjalp betraktelig.
–Og hvor har den største kneiken vært underveis?
–Momssystemet har vært et mareritt. Vi har vært nødt til å skaffe oss profesjonell hjelp.
–Og hva tror du kreves av dere for å komme opp på en permanent lønnsom drift?
–Først og fremst at vi fortsatt satser på kvalitet. Våre produkter skal være eksklusive og derfor attraktive. Vi bruker bare skikkelige råvarer og satser på at markedet er der. Men samtidig tar vi skritt for skritt, stuper ikke ut uten bakkekontakt. Da har vi en reell sjanse til å få dette til, sier Margareth Odland Merkesdal idet hun setter fram et lite fat med smaksprøver for journalisten. De var gode og absolutt anbefalelsesverdige for å si det på en forsiktig måte.