En stor delegasjon næringslivsledere stilte spontant opp på ordførerens regionmøte for å demonstrere sin utålmodighet og støtte til kampen for flyplass og østvest-forbindelse over Haukeli.

Et sterkt press fra næringsliv og politikere skaper håp for flyplassens framtid og tidligere oppstart på E134.

Utenlandsrutene fra Helganes ble sikret for 2018 i en avtale som kom på plass tre dager på overtid. Møtet mellom Samferdselsdepartementet, Avinor og det lokale selskapet Lufthavnutbygging AS (LUB) i Oslo tidlig i mai endte med enighet.
– Vi har funnet en ordning som gir grunnlag for å sikre utenlandsrutene neste år, sier styreleder Martin Laurhammer i LUB. Det betyr at Ryanair vil fortsette flygingene fra Helganes til Alicante og Málaga neste sommersesong. Også helårsruta Wizzair har til Gdansk er sikret videre drift.
– Vi jobber også videre med andre ruter, sier Laurhammer. Samtidig har ordførerne i regionen kommet med et fellesopprop som krever tidligere byggestart på E 134. HN-direktør Egil Severeide etterlyste i en kronikk i Haugesunds Avis dagen før, handling fra ordførerne, og responsen lot ikke vente på seg. Dagen etter møtte en stor delegasjon næringslivsledere opp på ordførerens regionmøte, der budskapet ble gjentatt. Her svarte ordførerne med sitt fellesopprop. Opprinnelig var det meningen å reise i samlet tropp til Oslo og møte samferdselskomiteen uken etter. Men etter Stord-ordfører Harry Herstads plutselige bortgang og planlagte begravelse, ble dette utsatt til månedsskiftet mai/ juni.
– Vi registrerer en kraftfull mobilisering nå, og vi håper dette kan gi som resultat at vi får fremskyndet byggestart for tunnelen Seljestad-Røldal fra andre til første periode i Norsk Transportplan med byggestart i 2022, sier HN-direktør Egil Severeide. Blant annet har ordførere på østsiden av fjellet mobilisert, og Kristelig Folkeparti prioriterte også saken på sitt landsmøte sist helg.