Hvorfor skal bedrifter bruke reisebyrå når medarbeiderne skal ut på tjenestereiser? Er det ikke like greit å bestille reiser selv direkte på nettet?

Vi lar spørsmålet gå til Key Account Manager Lisbeth Gjerde i goTO-Berg Hansen. – Det er mange grunner til at bedrifter bør bruke reisebyrå. For mange er nok den viktigste årsaken at det er kostnadsbesparende. Om den enkelte skal bestille billetter selv, og finne rimeligste alternativ, tar dette tid. Man vil som regel ikke finne det billigste alternativet heller. Profesjonelle reisekonsulenter gjør dette raskere. I Berg-Hansen har vi 160.000 reisende årlig, og disse foretar 1,6 millioner reiser hvert år. Men enda viktigere er det at vi finner de gunstigste prisene på billetter og hotell. Det er en myte at man sparer penger på å lete opp billetter selv, sier Lisbeth Gjerde.
– Men det er gjerne når tingene ikke går som planlagt at en opplever de største fordelene med å ha et reisebyrå i ryggen. Det kan skje kanseleringer enten på grunn av dårlig vær, streiker, sykdom eller andre årsaker. I stedet for å stå i lange køer ved skranken på en flyplass, eller sitte i lange telefonsamtaler, er det bedre å la oss ordne opp med å finne alternative reiseruter, sier hun.
Mange har opplevd situasjoner der de blir sittende fast på grunn av streik. Men streiker er ofte varslet i god tid på forhånd, slik at vi kan finne alternative reiseruter, sier Gjerde. – En viktig fordel bedrifter ser ved å bruke reisebyrå er at de får bedre oversikt over reisekostnadene. Man har kjøpt alt på ett sted, og har bare en forhandler å forholde seg til. Bedriften er alltid sikret den beste prisen. Det blir også enklere å føre reiseregninger. Mange bedrifter lar også de ansatte bruke reiseavtalen når de er på private reiser. For den ansatte betyr det at han eller hun får de samme fordeler og den samme servicen som på jobbreiser. Og for bedriften betyr det at volumet på reiser gjennom avtalen blir høyere, noe som gir en bedre avtale for bedriften, sier Gjerde til Jobb & Næring.
– Berg-Hansen Reisebyrå ble etablert i 1875, og har 380 ansatte fordelt på 27 kontorer over hele Norge. Årsomsetningen er rundt 4 milliarder, og de har en markedsandel i Norge på 24 %. Byrået er IATA-sertifisert. Som nytt byrå i Berg-Hansen er goTO også i ferd med å bli ISO sertifisert. Berg-Hansen har også en partneravtale med Carlson Wagonlit Travel (CWT) som er verdens største reisebyrå. Det betyr at vi har representanter i 153 land over hele verden, sier Gjerde.