Daglig leder Espen Devold (t.v.) og rådgiver for digitale medier, Magnus Nesse ser lyst på 2017.

Kommunikasjonsbyrået Skarpsinn hadde sitt første leveår med egen avdeling i Stavanger, og daglig leder Espen Devold forteller til Jobb & Næring at han er godt fornøyd med oppstarten i et vanskelig marked.

Timinga for etablering i Stavanger kunne vært bedre ettersom det er dårlige tider for næringslivet i oljehovedstaden. Stavangerbaserte bedrifter har ikke vært vant med å måtte gå ut av distriktet for å kjøpe de tjenestene vi tilbyr. Vår strategi har vært å banke på flere dører enn konkurrentene. I oppstartsfasen har vi henvendt oss til 140 bedrifter. Av disse har vi avtalt møter med rundt 30, og har gitt pristilbud til rundt 20, sier Devold. Han tror antallet kunder betyr mindre enn hvilken type kunder man får.
– Skarpsinn er et kommunikasjons- og innovasjonsbyrå som jobber i grensesnittet mellom strategi, forretning og kreativ kommunikasjon. Vi har kommet inn på kunder som ønsker å jobbe langsiktig med merkevarestrategi og innovasjon. Både bedrifter som er rammet av oljenedturen, og de som ikke er rammet, ser at det er gode tider for å tydeliggjøre retningen sin og rigge seg for fremtiden. Vi har fått avtaler med flere typer bedrifter. Det viktigste gjennombruddet i fjor var da vi vant en toårs kontrakt med opsjon på ytterligere to år med Sandnes Tomteselskap. Det er en kommunalt eid bedrift som byggemodner boligarealer, og legger disse ut på anbud til utbygger, sier Devold, som synes det er spennende å være med på å markedsføre Sandnes som en spennende by å bo i. På slutten av året fikk de også en kontrakt med Smedvig. Det tidligere shipping- og riggselskapet er ute av oljevirksomheten, og er store innen eiendom og finans. En aktiv tilnærming til markedet har resultert i kunder og samarbeidspartnere som bedrifter som EnerMech, Efab, TD Veen, Validé og ITSA. Byrået vant også prisen for årets reklamefilm i 2016 i Rogaland i sterk konkurranse med alle Stavanger byråene.
Espen Devold sier omsetning i Stavanger i oppstartsåret endte på 2,4 millioner i 2016.
– Vi er så langt to ansatte i Stavanger, men bruker ekstra ressurser fra Haugesund når det er behov for det. Jeg ser veldig positivt på 2017.
Langsiktige avtaler med kunder som ønsker å bruke kunnskap og innsikt til å skape nyvinning i markedsarbeidet er vårt mål, sier Devold.