Charlotte Lothe Tønnesen fra Lothes «Himla godt» melder om stor pågang og suksess for Haugesund i 100.

Fra 16. – 23. februar gikk over 20 spisesteder i Haugesund sammen om konseptet Haugesund i hundre. Da hadde samtlige restauranter som deltok minst en rett på menyen for kr. 100.

Det var John G. Lohne fra restauranten To glass som hadde hentet ideen fra Sør-fylket.
Her traff tydeligvis bransjen midt i blinken og publikum satte «stor pris» på tilbudet. Allerede fra dag en ble det observert stor aktivitet i byen, og tilbudet ble tatt godt i mot.
På ellers rolige ettermiddager og kvelder så man nå at byen våknet til liv og det pulserte i sentrumsgatene. Det var et meget positivt tiltak for publikum og byen, for aktiviteten viste igjen i et ellers rolig sentrum.
Man observerte mange barnefamilier, vennepar og bedrifter som benyttet anledningen. Det gav en liten følelse av at man var i sydligere strøk, hvor det er vanligere at familier, bedrifter og venner tar middagen ute på restaurant.
Restaurantene melder om at det har vært stor pågang både med å bestille bord og om folk som tar det mer på sparket. Da Jobb & Næring snakket med noen av restaurantene var det bare positive tilbakemeldinger, og lysten på å gjenta dette var stor.
Så får vi håpe at det ble «klingende mynt» i kassen for de involverte, og gjør sitt til at Haugesund i 100 blir gjentatt. Aslak Askeland på Scandic Maritim forteller også om stor tilstrømning på hotellets restauranter.
– Vi fikk litt hakaslepp da det på vanlige hverdager var køer for å komme inn. Det er ingen tvil om at vi har truffet et behov. Og gledelig er det at mange av dem som har benyttet tilbudet er andre gjester enn dem som til vanlig går ut for å spise, sier Askeland.
Charlotte Lothe Tønnesen er enig, og gleder seg over at samarbeidet innen bransjen har blomstret opp.
– Vi håper og tror vi kommer til å gjenta dette. Februar er fra før en rolig tid. Men om vi skal ha dette en eller to ganger i året, eller kanskje som en fast ordning, har vi ikke tenkt gjennom ennå, sier Askeland og Lothe Tønnesen til Jobb & Næring.
Komitéen på fem fra ulike restauranter som har hatt ansvaret for gjennomføringen er Aslak Askeland fra Scandic Maritim, John G. Lohne fra To glass, Charlotte Lothe Tønnesen fra Himla Godt og Kell Riis Larsen fra Inventum.

Aslak Askeland fra Scandic Maritim er også kjempefornøyd med responsen på konseptet, og håper og tror det blir gjentatt.
Aslak Askeland fra Scandic Maritim
er også kjempefornøyd med responsen
på konseptet, og håper og tror
det blir gjentatt.