Utdanning: Bachelor i Promotional Media og Master i Creative Advertising.

Jeg har aldri vært i tvil, en jobb der jeg kan jobbe kreativt og fokusere på å skape noe nytt og spennende har alltid stått på ønskelista. Men jeg har også alltid villet lære litt av hvert, og har da tatt studievalg fra formgiving og foto til mediefag. Det var helt til jeg fikk øyene opp for andre sider av reklameverden. Jeg endte da opp med å ta master i kreativ reklame i Southampton, England.
Årene på skolebenken har tatt meg gjennom mye spennende. Selve reklamestudiet et veldig bredt og får oss til å sette en fot i litt forskjellige oppgaver. Det har lært meg litt om de forskjellige rollene i et byrå, og studiet lærte oss rollene som Art Director og Copywriter.
I tillegg læring av idegenerering, kreative teknikker, research og strategi. Lære om hvordan skape kreativ kommunikasjon, går igjennom populærkultur og å forstå relevant akademisk teori. Også mens jeg studerte har jeg hatt muligheter til å komme litt nærmere på bransjen. Universitetet i England tilbød å hjelpe oss ut som freelancere og oppdatere oss om relevante bransje-festivaler og konkurranser.
Etter at jeg deltok på et foredrag om storytelling med Gaston Legorburu på D&AD festivalen i London 2016, har jeg interessert meg for dette. Synes det er veldig interessant og mener det spiller en viktig rolle innen reklamen. En bra fortelling kan skape så mye, og jeg mener det er så viktig å ikke glemme hvor stor påvirkning det kan skape for et produkt. En fortelling imiterer livet og har ett mønster som alle mennesker kan relatere seg til. Da kan vi skape en mer naturlig måte å formidle informasjon, som kan gi mye mer mening. Storytelling passer flott inn med den digitale verden. Det er en gylden mulighet til å kommunisere med forbrukere på et mer personlig nivå. Mye av dette blir idag skapt igjennom apper, videosnutter, sosiale medier og plattformer. Gjennom dette er digital reklame den reklame-kategorien som vokser raskest for tiden. Internett og digitale produkter har forandret hvordan vi kommuniserer. Det har blitt mye mer personlig og egenstyrt. Tradisjonell media har blitt litt byttet ut og vi har blitt mer interaktive, og derfor mener jeg alle kampanjer burde ha minst et element som linker opp til noe nettbasert, selv om tradisjonell og trykte medier fortsatt har en stor betydning. Man må nok bli litt mer teknisk og digital. Det utvikler seg mer fra å før se bra ut, med stilig design til mer følelsesrelatert, personlig og interaksjonsvennlig reklame.
Som fersk ut fra skolebenken er det ikke alltid like lett å være ny i gamet, og ofte kan det å komme seg inn i bransjen være en skikkelig utfordring. Det er viktig å være godt forberedt, være på hugget hele tiden, og i tillegg ha/skape et nettverk som du kan bruke.
Nå har jeg endelig vært så heldig at jeg har fått muligheten til å ta min bakgrunnskunnskap fra skolebenken inn i praksis hos DHR Saga hvor jeg kan vokse mer på ett profesjonelt nivå. Jeg gleder meg til tiden fremover. Det er så mye mer å lære og forhåpentligvis kan jeg gi kundemassen i byrået noen nye tanker.