Kjell Sternhoff får god avsetning på kanonen i bronse, her sammen med HN-direktør Egil Severeide.

En kanon på hjul trakk folk til Olaussens stand på oljemessen i Stavanger. Bronsespesialisten fikk vist seg fram.

Kjell Sternhoff har allerede solgt syv eksemplarer av den staselige bronsekanonen som prydet standen under ONS i Stavanger. 12 i året er det foreløpige målet. Det blir nok ikke noe å leve av, men mange lot seg fascinere av det vakre produktet som Olaussens Metallstøperi stilte ut i messeområdet.
– Det er viktig å vise igjen, og denne ser ut til å vekke oppmerksomhet, sier Sternhoff, som har flere år bak seg som deltaker på ONS. Han ser verdien av å være synlig, og tilgjengelig for både gamle og nye kunder. En annen «gammel» traver er Granberg fra Bjoa, hanskeprodusenten fra Bjoa som kan se tilbake på noen gode år både nasjonalt og internasjonalt.
Bedriften har vært deltaker på ONS i flere år, og stilte mannsterkt opp for å promotere sine produkter både for offshorebransjen og tradisjonell industri.

Storkontrakt
Marine Aluminium benyttet anledning til å fortelle om en storkontrakt i messeområdet.
– Vi skal ha en stor leveranse til Statoil og Johan Sverdrup verdt nærmere 100 millioner kroner, sa en glad adm.dir. Jan Johannesen, der han tok imot skuelystne på standen på ONS i Stavanger. En doning i aluminium gjorde krav på oppmerksomhet, der den var strategisk plassert utenfor teltet selskapet hadde leid på uteområdet.
– Vi skal gjøre mye av jobben i Korea, men den gir ringvirkninger til bedriften vår på Karmøy, sier Johannesen.
Selskapet skal levere rekkverk, trapper, og plattformkonstruksjoner i aluminium til Johan Sverdrup, og kontrakten er den største i bedriftens historie.
Prosjektet er ferdig i 2018, og kommer vel med. 2016 blir et bra år for oss, men det ser tynnere ut for 2017, sier Johannessen.
Oljemessen er et treffsted for store og små, og vi traff på både Westcon, Granberg, Helifuel, Acrylicon, Salt Ship Design, Solstad, Deepocean- og Gassco på vår ferd. Deltakelsen fra nordfylket var likevel mindre enn tidligere, og regionen hadde denne gang ikke tilstrekkelig mange interesserte til å ha egen stand under ONS.
Men selv om Haugesund-regionen ikke kunne skimte med egen stand, benyttet mange bedriftsledere fra vår region anledningen til å avtale møter eller knytte kontakter den uka ONS varte. Gjennom hele dagen var det mange foredrag å lytte til, og om kvelden var det, som alltid, arrangementer i bedriftsregi overalt i Stavanger.

Acrylicon fra Tysvær viser seg alltid fram under ONS. Her er kjentfolk på besøk hos Halldor Sørgård (fra høyre) og Lars Simonsen; Frode Skår, Jørgen Knudsen og Anne Kristin Helgeland.
Acrylicon fra Tysvær viser seg alltid fram under ONS. Her er kjentfolk på besøk hos Halldor Sørgård (fra
høyre) og Lars Simonsen; Frode Skår, Jørgen Knudsen og Anne Kristin Helgeland.