PYX-Familien: F.v. Bjørn Breivik, Helene B. Helgeland, Linda Nordbø, Asle Skjærstad, Sonia Huanca Vold og Thomas Skulstad Jansen.

Linda Nordbø er hjernen bak kommunikasjonsbyrået PYX, et selskap som har gjennomgått spennende endringer denne våren. Fra å være et enmanns aksjeselskap med Nordbø i spissen har selskapet nå tilknyttet seg ny kompetanse og flere personer.

Av: Silje Luzia Rødeseike

Nordbø går nå ut i mammapermisjon, men er overbevist om at selskapet er i gode hender det neste året. Det hele startet i 2013 da Linda Nordbø vendte hjem til Karmøy etter 9 år i inn- og utland. Hun er utdannet journalist fra England og har jobbet for ulike nasjonale medier. Nordbø har også arbeidet for og med store selskaper og har blant annet erfaring fra kommunikasjonsbyrået JKL Group i Oslo (nå MSL Nordic). Med disse erfaringene i bagasjen bestemte hun seg for å starte opp for seg selv på Haugalandet. – Når jeg startet PYX så var hovedmålsettingen å tilby det vi kaller strategisk kommunikasjon, beredskaps- og medierådgiving. Jeg brukte noen måneder på å oppsøke bedrifter for å fortelle om de ulike tjenestene og hva jeg som kommunikasjonsrådgiver kunne bidra med, forteller Nordbø.
De siste tre årene har Nordbø utviklet en solid kundeportefølje fra et bredt spekter av bransjer. Sammenlignet med arbeidet i hovedstaden, har det vært fordelaktig at Haugesundregionen har mange små- og mellomstore bedrifter, da hun rett og slett har vært for liten til å tilby fullskala tjenester for de største selskapene.
– Større selskaper trenger gjerne flere å spille på og andre digitale tjenester som ikke har vært mitt fokusområde. Frem til nå har jeg hentet inn eksterne leverandører som kunne bidra og det er klart at for en kunde er det fordelaktig at alt kan tilbys under samme tak. Det å kunne tilby en ”pakkeløsning” innen kommunikasjon til kunder på Haugalandet har derfor vært motivasjonen og drømmen, forteller Nordbø.

En drøm i oppfyllelse
Å tilby alt under samme tak har vært en av motivasjonene for å utvide og tilknytte seg mer kompetanse i selskapet. Asle Skjærstad og Sonia Huanca Vold har gått inn som medeiere, og Nordbøs PYX kommunikasjon er blitt til kommunikasjonsbyrået PYX. PYX har videre slått seg sammen med markedsføringsselskapet Optify, som nå utgjør en del av PYX-familien. Selskapet har flyttet inn i nye lokaler i Strandgaten.
– Vi opplever en uhyre rask digitalisering av alle plattformer vi jobber på. Det åpner for en haug av muligheter for kommunikasjonstiltakene vi gjennomfører, og jeg er veldig stolt av de menneskene vi har samlet i PYX og hva vi kan tilby her, sier Nordbø.
Kommunikasjonsbyrået PYX vil først og fremst konsentrere seg om Haugesund som marked, men byrået har også kunder utenfor Haugesundregionen. Dette er også ambisjonen videre. Og hun er ikke bekymret for fremveksten av stadig flere konsulentselskaper i regionen.
– Konkurranse er sunt, da må alle spisse pennen, tenke nytt og gjøre seg nødvendige ovenfor de kundene man har. Man kan ikke bare lene seg på gamle kontrakter, sier Nordbø.

God kommunikasjon har aldri vært viktigere
Flere bedrifter på Haugalandet har vært igjennom tøffe tider med påfølgende nedbemanninger, permitteringer og kostnadskutt. Ringvirkningene av dette har ikke rammet PYX økonomisk, men Nordbø poengterer at det har skjedd en endring i tematikken.
– Jeg har hatt mange oppdrag der nedgangstider har vært tema og da går det mye på hvordan man skal kommunisere internt og hvordan man skal holde motet oppe for de som er igjen. Mentaliteten og fokuset i oppdragene er annerledes, og det er en viktig øvelse å klare å kommunisere til de som er igjen i bedriften at det er en fremtid og at man skal være en del av den. Det er noe man er gode på her, forteller Nordbø.
Hvordan ser du på mentaliteten generelt her på Haugalandet?
– Den synes jeg er superkul! Det er en stayer- og vinnermentalitet her. En graver seg ikke ned om det bytter i mot eller om en mister en kontrakt, da bretter de opp armene og ser seg om etter nye muligheter. Jeg opplever at de fleste også klarer å kommunisere dette internt, noe som er utrolig viktig, sier Nordbø.

Veien videre
Nordbø, Huanca Vold og Skjærstad har nå lik eierandel i PYX og har en god fordelingen av ansvarsoppgaver. Nordbø går nå ut i mammapermisjon og Sonia Huanca Vold får daglig leder-tittelen.
– Vi har gått inn i dette med en ”tre musketerer- holdning”. Jeg forsvinner ikke helt, jeg kommer til å være litt i kulissene. Samtidig er det fantastisk deilig å kunne gå ut i permisjon når jeg har en veldig god magefølelse på at det sitter verdens mest kompetente team igjen, sier en smilende Nordbø.
Nordbø forteller at selskapet nå ønsker å vokse og utvide de tjenesteområdene som selskapet tilbyr. Fokuset fremover er å befeste selskapets posisjon på Haugalandet.
– Dette året vil bli veldig spennende, både for de som jobber i PYX og for de som er kunder av PYX. Det blir nok utfordrende den første måneden i permisjon, fordi jeg har så lyst å være med på det som skjer i selskapet. Men, jeg skal nok klare å konsentrere meg om det jeg skal konsentrere meg om det neste året, som i seg selv er noe jeg er utrolig takknemlig for å få oppleve, sier Nordbø.