Jan Gunnar Kallevik og Varden Bil kunne nylig registrere el-bil nr. 100 i år. Totalt et rundt annenhver bil de selger el-bil eller hybrid.

Det grønne skiftet skal gi en framtid basert på fornybar energi. En av bransjene hvor endringene har kommet mye raskere enn de fleste har forutsett er i bilbransjen. Det er ikke mange årene siden el-biler eller hybrider var kjøretøy for folk i Bellona og andre spesielt interesserte.

Utviklingen har gått med rekordfart, og hos oss er mer enn halvpartene av alle nye biler vi selger enten el-bil, hybrid eller oppladbar hybrid, forteller daglig leder Jan Gunnar Kallevik i Varden Bil til Jobb & Næring.
De dårlige tidene som har rammet mye av næringslivet har så avgjort ikke rammet oss.
Vi selger bil som aldri før, hittil i år har vi solgt rundt 300 nye biler. For ikke lenge siden registrerte vi el-bil nr. 100 i år av typen KIA Soul Electric. Men det er ikke bare rene el-biler som selger godt.
Hybrider og oppladbare hybridbiler selger også mer og mer, sier Kallevik. Han beskriver den typiske el-bil eller hybridkunden som yngre familiefolk som er opptatt av å ta miljøansvar.
– Det at vi lykkes i dette nye markedet betyr at vi har fått en større andel av unge kunder. Det lover godt for fremtiden for oss, sier Kallevik.
Den raske endringen i bilmarkedet gjør at det er mye nytt å sette seg inn i. Det gjelder både for oss i bransjen, og bilkjøpere generelt.
Nå er det mer viktig enn noensinne å velge hvilken bil man skal kjøpe ut fra sitt eget behov og sitt eget kjøremønster.
Den som bor i bykjernen, og for det meste bare kjører korte turer, klarer seg med en el-bil hvor man må lade opp batteriene. For den som har et kjøremønster hvor man ofte kjører lengre turer, er hybridbiler et gunstig alternativ. Der starter bensinmotoren å gå når batteriene trenger ladning. Og når man bremser, for eksempel i lange nedoverbakker, brukes energien dette skaper til å lade opp batteriene. Den siste typen ”grønne biler” er oppladbare hybrider. Forskjellen mellom disse og en vanlig hybrid ligger i navnet. Man plugger ladekabelen i stikkontakten i huset, og lader opp batteriene.
Bilen som øker mest i Norge for tiden er Mitsubishi Outlander PHEV. Denne oppladbare hybriden har fordoblet salget fra i fjor til i år, og har svingt seg opp til å bli Norges nest mest solgte bil. Bare Volkswagen Golf selger flere.
– For oss i Varden Bil har dette vært et eventyr, og vi ligger nå nest øverst i vårt distrikt når det gjelder salg av nye biler, sier Kallevik.
Så langt er det først og fremst i personbilmarkedet hvor elektriske biler og hybrider har fått stort innpass. Problemer med begrenset rekkevidde er i ferd med å bli et tilbakelagt problem.
I løpet av få måneder får vi inn biler hvor oppgitt rekkevidde uten ladning vil nærme seg 30 mil.
Markedet for Hybrider kommer til å eksplodere i nær framtid. Siste tilskudd på den grønne linjen hos Varden Bil er Kia Niro som vi lanserer i disse dager og som har et oppgitt forbruk helt nede på 0,38 l pr. mil, sier Kallevik til Jobb & Næring.