”Sestao Knutsen” på vei gjennom den nye Panamakanalen.(Foto: Knutsen OAS Shipping)

Det har skjedd spennende ting på LNG-fronten i løpet av sommeren. I slutten av juli fikk Knutsen OAS Shipping overlevert sin hittil største LNG-tanker fra Hyundai Heavy Industries i Korea.

LNG-tankeren, som har fått navnet ”La Mancha Knutsen”, er på hele 176.300 m3. Den 30. november i år skal det koreanske verftet overlevere et søsterskip på samme størrelse, forteller rederiets prosjektleder for de to LNG-tankerne, Oliver James Smith til rederiets konsernmagasin Knut´n. Fra før har rederiet åtte store LNG-tankere. En av disse, ”Sestao Knutsen”, seilte tidligere denne måneden gjennom den nye Panamakanalen. Skipet var den fjerde LNG-tankeren i verden som gikk gjennom den nye utvidede kanalen etter at den ble åpnet for trafikk sist måned. Flåtesjef for Knutsens LNG-skip, Roar Olsen, forteller at rederiet har brukt 1,2 millioner US$ for å klargjøre Sestao Knutsen og de øvrige av rederiets store LNG-tankere for å kunne seile gjennom den utvidede Panama-kanalen. Den opprinnelige Panama-kanalen sto ferdig i 1914, og har blitt en viktig forbindelse mellom Atlanterhavet og Stillehavet. ”Sestao Knutsen” seilte fra Trinidad til Chile, en tur som blir forkortet med et par uker i og med at de slipper å seile rundt Sør-Amerika. Bare på denne ene turen spares det drivstoff for rundt 600.000 dollar. Selv om LNG er lite forurensende drivstoff sammenlignet med annet fossilt brensel, blir utslippene betydelig redusert med kortere seiling. Flåtesjef Roar Olsen forteller at ”Sestao Knutsen» er booket for å returnere gjennom Panamakanalen fra vest (Stillehavet) mot øst (Atlanterhavet) den 25. august. Da skal skipet laste LNG i Sabine Pass i USA. Knutsen-rederiet har for tiden et hektisk nybyggingsprogram. I tillegg til de to LNG-tankerne er det tre store bøyelastere hver på 158 000 dwt under bygging ved det koreanske verftet. Disse skal leveres i perioden oktober 2016 til sommeren 2017. I tillegg bygges det en bøyelaster på 152. 000 dwt ved Cosco Zhoshan-verftet i Kina. Denne skal leveres i januar neste år. I tillegg til alle nybyggene, er MT ”Hanne Knutsen” under ombygging i Gdansk. Der skal bøyelasteren gjøres klar til å bli FSO på Martin Lingefeltet. Ombyggingen skal etter planen være ferdig i siste kvartal i år. Men siden oppstart på Martin Linge er utsatt ett år, vil ”Hanne Knutsen” bli liggende på Bøvågen til det er klart til å ta imot henne i Nordsjøen.