Da Bente Fuglseth og Kjetil Olai Lundø for to år siden skulle flytte fra Oslo til Haugesund, bestemte de seg for å prøve å klare seg uten å ha bil. I sted-et kjøpte de seg to elektriske sykler, utrustet el-syklene med tilhenger.

Det har ikke bydd på noen problemer å være småbarnsfamilie uten bil. – Vi henter og bringer Ragna på halvannet år og Olai på fire år til og fra barnehage, og jeg tror dessuten vi kommer oss mer ut få tur enn småbarnsfamilier flest, sier Bent Fuglseth. Dialekten røper at hun er fra Bergen, men hun arbeider med rådgivning og strategisk planlegging i Statens Vegvesen i Haugesund. Kjetil Olai Lundø er fra Haugesund. Han jobber som pedagog og er musiker i trioen Norchestra, og er også kjent fra Bergen Mandolinband. Dersom du er musiker og ikke har bil, tenker mange muligens at instrumentvalget må bli fløyte eller noe annet som går på indrelommen. Men det er en stor kontrabass som et Lundøs instrument. Bente forteller at de heller ikke hadde bil da de bodde i Oslo. – Men der var vi i stedet medlemmer i et bilkollektiv, og kunne booke oss inn på nettet de gangene vi hadde behov for bil. Haugesund er imidlertid ganske godt tilrettelagt for sykkel. Etterhvert som en blir kjent i byen finner en mange fine sammenhengende strekninger en kan sykle uten å måtte gå av sykkelen. – Her i byen er det stort sett korte avstander, i hvert fall sammenlignet med Oslo. Fra boligen i Rektor Steensgate har jeg omtrent fem minutter på sykkelen for å komme meg på jobb. Barnehagen er innenfor gangavstand, og vi har også en nærbutikk noen hundre meter fra der vi bor. Så alt ligger til rette for at vi klarer oss uten bil. Og det er mange her i byen som bor slik til i forhold til jobb, barnehage eller skole. Kan hende det er derfor Sykkelbyen Haugesund ligger godt over landsgjennomsnittet når det gjelder innbyggernes bruk av sykkel, forteller hun. – En annen grunn til at det er lettere å bruke sykkel her på Sør-Vestlandet, er at vi ikke har så mye vinterføre. Vi har skift-et til piggdekk på syklene våre, og har ikke hatt noen store problemer når det gjelder framkommelighet i vinter. – Det er flere grunner til at vi satser på å bruke sykkel i stedet for bil. For oss var helsegevinsten en av årsakene. Selv om det er el-sykler i stedet for sykler drevet med muskelkraft vi har satset på, blir det mye mosjon. Vi er ute i frisk luft. Dessuten går vi mye tur, så vi holder oss i form, sier Bente Fuglseth. – Hva med å sykle hjem fra jobben når det pøsregner? – Da har vi regntøy. Men det er faktisk ikke så mange dager jeg kan huske at det har vært dårlig vær, sier hun. I tillegg til miljøgevinsten og helsegevinst- en er det også mye penger å spare på å velge el-sykkel i stedet for bil. En god el-sykkel koster rundt 25.000, og den varer i mange år. En bil koster gjerne 10 eller 20 ganger så mye. Mange som lurer på å kjøpe seg el-sykkel, er opptatt av hvor langt man kan sykle før man må lade. Det varierer selvsagt med om man sykler mye i motbakke, eller om det blåser motvind. Men med min sykkel er det ikke noe problem å sykle rundt 7 mil uten lading. En tur opp til Steinsfjellet med ungene i tilhengeren går også som en lek. En ting folk gjerne glemmer er at selv om batteriet skulle gå tomt før man kommer seg helt hjem, fungerer sykkelen som en vanlig trøsykkel også. Så da kan man bare gå over til muskelkraft den siste biten. En annen ting er at for mange er valget ikke et spørsmål om å velge sykkel i sted- et for bil. Mange har i dag to eller tre biler i familien. Et alternativ kan for mange være å klare seg med en bil mindre. Det vil ikke bare være godt for miljø og helse, men også for økonomien i familien, sier Bente Fuglseth til Jobb & Næring.