Salgssjef Morten Jacobsen (t.v.) og Jonny Vika Rolander viser fram bestselgeren blant varebilene, Ford Transit Custom i Haugesund Auto sitt Transit senter på Svehaug.

– Så sent som i 2013 hadde Fords varebiler en markedsandel på 10,8 prosent i Haugesundsdistriktet. Men i 2014 ble markedsandelen mer enn fordoblet, og steg til et nytt nivå med 23 % markedsandel.

Nå gleder vi oss over at vi ser ut til å stabilisere oss på dette nye nivået. Markedsandelen for Ford varebiler i vårt distrikt endte i fjor på 18,7 %, og hittil i 2016 viser tallene 18,4 prosent. Det er en fornøyd salgssjef Morten Jacobsen hos Haugesund Auto som forteller dette til Jobb & Næring. Salgssjefen er også godt fornøyd med å ha høyere markedsandel enn Ford har i resten av Norge. – Mens vi her i Haugesundsdistriktet i fjor hadde en markedsandel når det gjelder varebiler på 18,7 %, var tallet for Ford i resten av Norge 15,2 %. Salgsrepresentant Jonny Vika Rolander i varebilavdelingen til Haugesund Auto sier til Jobb & Næring at han også er tilfreds med at bedriften på Svehaug solgte nesten 200 nye varebiler i 2015. I tillegg til varebiler til kommunene på Haugalandet og i Sunnhordland, er det private firmaer som utgjør den store kundemassen for Ford-forhandleren. Varebilene som leveres til private firmaer som rørleggere, snekkere og elektrikere, er spesialinnredet for formålet, forteller Vika Rolander. – Når en kunde har bestemt seg for hvilken bil han skal ha, settes det opp en spesifikasjon over hvordan den skal utrustes. Deretter kontakter vi Rico som skreddersyr innredningen med hyller, skuffer, skap og alt annet slik kunden ønsker. I tillegg ordner vi med den dekoren og reklamen bilen skal ha. Flest Transit Custom I varebilspekteret til Ford er det Transit Custom det selges flest av. Transit Custom har også en ”storebror” Ford Transit. Om man trenger det som på folkemunne kalles ”pizzabil” tilbys Transit Connect og en enda mindre Transit Courier. – Selv om varebiler er de yrkesbilene det går mest av, har vi også Europas mest solgte pickup i 2015, Ford Ranger. Akkurat nå går vi og venter på neste generasjon Ford Ranger pickup med redusert forbruk, dristig design og avanserte teknologier. Storsalg i Europa – Om man ser på det totale bilsalget for Ford i Europa, må vi tilbake til 2010 for å finne et høyere totalsalg i 1. kvartal. Man må tilbake til 2011 for å se et bedre salg av personbiler, og til 1993 for høyere salg av nyttekjøretøy. Ford kunne også registrere en fortsatt økende interesse for selskapets SUV-modeller, nyttekjøretøy, høyytelsesbiler og større biler av typen Mondeo, Galaxy og S-MAX i årets tre første måneder.