Til tross for tøffere tider i byggebransjen, økte Urbanhus salget med nesten 50 prosent målt i kroner og øre i 2015. – Et strålende år for oss, smiler gründerne Morten Klungland og Dag Arne Toft.

Oljeprisfall, økende arbeidsledighet og mindre optimistiske framtidsutsikter har med andre ord ikke rammet Urbanhus i like stor grad som man kanskje kunne ha trodd. For på hovedkontoret på Raglamyr kan man juble over fortsatt god vekst.
Med tanke på den økonomiske situasjonen landet nå er inne i, er vi veldig stolte over at vi har klart å vokse så mye som vi har gjort. Vi har aldri hatt et større salg enn i 2015 målt i kroner og ører, sier Toft.
Urbanhus har bygget moderne, funkisinspirerte hus i snart over ti år. Hoved–ideen er at kunden skal få et hjem som er tilpasset individuelle behov og som skal uttrykke hvem man er. Og ut fra salgstallene appellerer konseptet fortsatt til folk som er på jakt etter sitt eget spesialtilpassede drømmehus.

Omorganisering
Urbanhus startet 2015 med en større omorganisering av virksomheten, der et nytt holdingsselskap ble etablert. Et viktig strategisk grep ble også tatt da de samtidig etablerte nytt avdelingskontor i Sandnes. Det betyr at selskapet nå har egne kontor i Haugesund, Oslo og Sandnes. Totalt er Urbanhus til stede i 14 norske byer, fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord.
I fjor bygget vi til sammen 47 nye hus gjennom egne kontor. I tillegg kommer nye bygg via forhandlerne våre rundt om i landet. Men også utenfor de største byene har vi begynt å slå oss opp. I 2015 var første salget på Stord i boks, mens vi allerede har bygget flere hus på for eksempel Austevoll, forteller Klungland.

Langsiktig strategi
Et rendyrket konsept, sterk merkevare og digital markedsføring er noen av suksessfaktorene som trekkes frem ved Urbanhus. Men en viktig grunn til suksessen er i følge gründerne også at de har hatt en langsiktig strategi de har fulgt hele veien.
-I løpet av årene vi holdt på har vi hatt en gradvis, men sikker vekst. Vi har aldri gapet over mer enn vi har kunne håndtere og vokst i takt med oss selv. De siste årene har vi knyttet til oss 1-2 nye forhandlere i året, og dermed etablert oss i nye byer og tatt nye deler av markedet, forteller Toft.

Vil følge samme oppskrift
Toft og Klungland ser altså ingen grunn til å gjøre store endringer på strategien som har ført de der de er i dag.
Vi planlegger å fortsette i samme spor som tidligere, der vi øker salget jevnt og trutt. Det er enorme marked i de store byene. Vi ser for oss å vokse der vi er nå etablert og konsentrere oss om disse byene.
Likevel undervurder ikke gründerne betydningen av at Norge nå er i en noe mer vanskeligere økonomisk situasjon enn for et par år tilbake.
-Selv om 2015 har vært et supert år, er vi mer spent på hva 2016 vil bringe, spesielt på Vestlandet. I Sandnes har vi allerede merket at folk ønsker å være sikker på jobbfremtiden før de investerer. I bedre tider hadde vi nok solgt enda mer. Men når det er sagt, vi får daglige henvendelser og vil ha nok å gjøre i årene som kommer, smiler Klungland.