– Vi er stolte over utnevnelsen, sier Jan Johannesen.

På Haugalandskonferansen for ett år siden ble Marine Aluminium kåret til årets bedrift for 2014. Kåringen skjedde etter at bedriften for tredje året på rad var blitt nominert til den gjeve prisen.

Av Odd-Atle Urvik

– Det er klart at vi var stolte over å gå til topps. Vi legger stor vekt på merkevarebygging, og selv om en slik pris ikke betyr at nye kunder strømmer til og skal kjøpe helikopterdekk eller teleskopbruer, ble vi som arbeider i selskapet kry av å bli valgt, sier administrerende direktør Jan Johannesen til Jobb & Næring. – 2014 ble et rekordår for oss med en omsetning på over 800 millioner kroner, men med nedgangen i offshoremarkedet ble 2015 et dårligere år. Dessverre tror vi 2016 blir enda dårligere, sier Johannesen. MA-sjefen legger vekt på å bygge omdømme også i dårlige tider, og peker på at posisjonen Marine Aluminium har i Haugesund-regionen er viktig, blant annet når bedriften skal rekruttere nye lærlinger. – Så dere tar inn lærlinger også når det er dårlige tider? – Ja, vi kan ikke slutte å ta inn lærlinger. Vi tar sikte på å være her om 30 år også. Derfor er det viktig å lære opp nye fagarbeidere slik at vi står godt rustet når markedet snur. For det kommer det til å gjøre, sier Johannesen, som sier Marine Aluminium legger vekt på å ha en aldersmessig god miks av ansatte. – Derfor er det også vårt mål at vi skal finne plass i bedriften til flest mulig av de nye fagarbeiderne etter at de har avlagt fagprøven hos oss, sier Johannesen.
Bølgedal
Selv om den bølgedalen vi nå er nede i synes dyp, har vi levd med slike svingninger alltid. Ikke misforstå, dette er ikke et kortvarig blaff slik som finanskrisen var. Derfor forbereder vi oss på at det kommer noen magre år framover, og vi ser på alle tiltak som kan redusere kostnadene våre. Det viktigste er at vi kommer oss gjennom krisen med kjernekompetansen vår intakt, sier Johannesen.
Vindkraft nytt marked
– Den lave oljeprisen gjør at mange i offshore prøve å finne nye markeder som kan erstatte de gamle. Vi har allerede en god posisjon når det gjelder helikopterdekk på land, blant annet til sykehus et.c. Vi tror også at offshorevind kan bli et supplerende marked. Her kan det bli behov for både helikopterdekk og teleskop-gangbroer, sier Johannesen til Jobb & Næring. Marine Aluminium har vokst de siste årene. Etter at de i 2008 etablerte datterselskap i Kina, åpnet de eget salgskontor i Spania i 2013. I 2015 åpnet de egne kontorer i Houston i Texas, Korea og Brasil. Dette året leverte de også verdens største teleskopiske gangbru til Østensjøs flotellskip,”Edda Fortis”.